Erfarenhet av smaksatt? Din erfarenhet

Cowgirl

Member
Någon som dricker smaksatt kaffe längre, typ kaffe med kardemumma i som man får i vissa länder? Det serveras kaffe med allt möjligt i där ute i vida världen. Vad har du fått i ditt kaffe som var gott? Eller tillhör du kategorin som tycker hela smakupplevelsen blir förstörd? Det bästa är ju att man själv kan få välja just sin favorit :)
 

peather

Active member
Eftersom kaffet som smaksätts ofta är av rysligt låg kvalitet blir det nästan aldrig gott, även om smaksättningen dämpar den usla kaffesmaken något... Johan & Nyström gör smaksatt julkaffe varje år (klassiska julkryddor) som ändå brukar smaka okej, men då är ju grunden också bra.

Har i ärlighetens namn väldigt lite förståelse för att smaksätta kaffe, eftersom kaffe är den produkt i världen med flest smaker, du kan ju få fantastiska smaker från ett kaffe utan extra smaksättning, så för mig är det obegripligt att lägga till någonting
 

hne

Well-known member
Smaksatt kaffe är lite som öl med inlagd frukt i: spännande att prova men knappast något man dricker regelbundet. Senaste jag provade var Colombiansk chokladespresso, riktigt väl avvägd, men knappast ett vardagskaffe.
 

Cykelmartin

Well-known member
På den tiden då jag endast ägde en helt vanlig kaffebryggare och enbart köpte färdigmalet tyckte jag om Kahls smaksatta kaffen, bäst tyckte jag om det med hasselnötssmak.
Men det ska tilläggas att det var X antal år sedan och jag har inga planer på att gå tillbaka och prova igen.
Nuförtiden pudrar jag hellre lite kanel i kaffefiltret innan bryggning i juletid, det piffar upp fulkaffet lite.
 

svartvest

Well-known member
Nej smaksatt kaffe är ingen hit, var på ett café som blandade kaffe i kvarnen och smaken satt i allt kaffe. Bättre att hitta ett bra lokalt nyrostat kaffe och i Skåne finns det ett kafferosteri varje by, så det kan inte vara ett problem...☺
 

matlar

Active member
Absolut inte smaksatta kaffe! Om folk vill ha sött blask så köp "syrups" och blanda med.

Om man vill experimentera med smaker så kan man exempelvis brygga espresso med en tunn skiva chili t.ex. och skall du öppna nu innan sommaren så måste du ha med Cafférinha som Daniel Remheden vann http://www.dn.se/mat-dryck/recept/cafferinha/ barrista SM 2008 med och kom fyra i Kaffe VM samma år med (om jag inte missminner mig)
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
kan vara värt att flika in att man ofta smaksätter bränt/förstört kaffe med kardemumma eftersom det täcker den brända smaken så bra.. :coffee:
 

wheelie87

Active member
jag testade att blanda vitt te i mitt kaffe idag. gav ändå en rätt intressant smakkaraktär. nån mer som expermenterat med att blanda te och kaffe i filtret?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp