Vanligt bryggkaffe i Hario V60?

Taskete

Active member
Vill inte köpa en ful kaffebryggare och tittar istället på en Hario V60. Vill kunna använda vanligt färdigmalet bryggkaffe i den. Några erfarenheter?
Tack
 

henrik82

Well-known member
Jag skulle köpa en wilfa kvarn och en kalita wave istället. Har både kalita och v60 och jag tycker att kalitan är lättare. annars är ju en chemex ett bra alternativ :)
 

peather

Active member
Satsa på en Wilfakvarn för en femhundring på netonnet. Kalita har jag ingen erfarenhet av, men du får i min mening världens godaste kaffe i Hario V60 (om du köper bryggkitet för 170 spänn + en wilfakvarn kostar det ju typ inget :) )
 

Taskete

Active member
Vafasen, blev en Wilfa WSCG-2 då det är ett erbjudande på baristashopen. De slänger med 500 g kaffe och en påsklämma.
 

henrik82

Well-known member
Ja jag glömde att skriva det, V60 kräver lite finare än bryggkaffe, men ja det ska väll gå att få till en okej kaffe för det.
Ett stort grattis till ett bra inköp, du kommer inte att ångra dig, för det blir alltid bäst med nymalt kaffe.
Men vad du bör ha om du använder en V60 är en svarnhalskanna, för det är nästan omöjligt att få till det annars.
 

peather

Active member
Svanhalskannan är bra, men jag tycker inte det är helt nödvändigt, jag klarade mig ett och ett halvt år utan, känns mer som en lyxgrej i mina ögon.

Gällande malgrad brukar jag ställa min CGR-1 på typ två punkter över medium (ganska grovt alltså), men jag gillar också mitt kaffe elegant och "svagt", vill få fram så mycket fruktighet och syra som möjligt, jag dricker mestadels Etiopien och Kenya :) nu har ju ändrat märkningen på kvarnen, så prova dig fram till du hittar en bra malningsgrad, ett bra riktmärke gällande kaffemängd är att köra 6-7 gram kaffe per 100 gram vatten. Använd våg :)

Grattis till marknadens bästa kvarn för de pengarna!
 

Mayhem

Well-known member
Vill inte köpa en ful kaffebryggare och tittar istället på en Hario V60. Vill kunna använda vanligt färdigmalet bryggkaffe i den. Några erfarenheter?
Inte testat själv men gissar att det kommer rinna igenom alldeles för snabbt, bli svagt och blaskigt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp