Rökning av kaffe

niklasakerstrom

New member
Är det någon som har testat att röka kaffe? Tänker mig antingen i samband med rostning eller det färdigrostade kaffet. Om det är möjligt skulle det ge intressanta möjligheter att påverka smaken genom att variera vilken typ av spån som används.
 

Coffee_Roaster

New member
Extremt mörkrostat kaffe (typ Starbucks). Får en naturligt rökig smak av rökutvecklingen som sker inne i rosttrumman i slutskedet av rostprocessen. Nackdelen är att nästan all friskhet, syrlighet och karaktär går förlorad under slutskedet av rostprocessen när man rostar så extremt mörkt. Att använda rökspån eller likande har jag aldrig hört talas om. Ska bli intressant och höra om någon annan har erfarenhet av detta.
 

niklasakerstrom

New member
En annan möjlighet är att få fram rökig smak med "smaktillsatser". Jag tänker mig i likhet med hur te som har rökig smak produceras. Någon ide?
 

svartvest

Well-known member
Det finns kaffe med "röksmak" Sumatra Lintong hade en ton av rök. Tyvärr verkar kaffen från denna sida världen inte komma hit. Delvis beroende på att det är svår med att hitta bra kvalitet, kolla på hasbean hemsida.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
vet att en del Antigua är lätt rökiga..
Dem har eldar på plantagen som det ryker från..

...har något med höjden att göra.

Minns inte så noga, men vet att det brukar vara ton av rök på antiguan iaf.

Jag tror annars angående det med att röka kaffet kan funka bra om man kör kaffet nästan klart och röker lite i slutprocessen,
vet dock inte om det funkar.
 

SirGrunge

Well-known member
Man kan ju göra samma som med maten på "finkrogar" gällande rökning.
Du lägger produkten i en vaccumförpackad påse där röken stängs inne med produkten vilket i sig ger en rökigare smak.

Jag tror dock inte att det fungerar med en böna då den ska malas och sedan få vätska rinnande igenom sig.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp