Lite köpråd..... Dags för uppgradering

MangeH

Well-known member
Hej.

Jag har en Gaggia Classic idag och har nästan slutat att dricka espresso hemma.. Det måste väl nästan bero på att maskinen börjar kännas lite tråkig så jag tror att det är dags att uppgradera.

Jag skummar aldrig mjölk och föredrar ren espresso. Min andra hälft dricker inte kaffe alls. Så jag antar att jag inte behöver någon dubbelkokare.
Det som däremot är av ganska stor vikt är att maskinen inte tar allt för stor plats.

Sneglar idag på Bezzera BZ07 (ev den med pid) Och Vibiemme Domobar JR HX.

Är det någon mer maskin jag bör ta med i funderingen? Vad är för resp nackdelar med ovanstående?

Antar att jag iof blir nöjd vad jag än väljer men skulle behöva lite mer kött på benen för att kunna göra ett val.

Tacksam för lite hjälp att hitta rätt i djungeln
 

svartvest

Well-known member
Kanske en manuell maskin?? Elektra finns också modeller som halvautomatiska..det fina är att de är runda och tar inte mycke yta men är höga...
 

MangeH

Well-known member
Kanske en manuell maskin?? Elektra finns också modeller som halvautomatiska..det fina är att de är runda och tar inte mycke yta men är höga...

Det är nog en traditionell halvautomatisk jag är ute efter. Och något som ger ett rejält lyft jmfrt med min Gaggia Classic
 

Gringubben

Well-known member
Det är nog en traditionell halvautomatisk jag är ute efter. Och något som ger ett rejält lyft jmfrt med min Gaggia Classic
Det låter extremt märkligt. Blir du oinspirerad för att maskinen ser tråkig ut? Skotten blir inte bättre på en dyr maskin, utan det man vinner är framför allt ångkapacitet för skumning, som du ändå inte gör. På den tid det tar att knacka ur, mala och tampa för nästa skott har Classicen fått upp rätt temp igen.

Vad är det för "lyft" du vill ha, som inte kan ordnas med nya oprövade bönor?
 

TheDude

Well-known member
Det låter extremt märkligt. Blir du oinspirerad för att maskinen ser tråkig ut? Skotten blir inte bättre på en dyr maskin, utan det man vinner är framför allt ångkapacitet för skumning, som du ändå inte gör. På den tid det tar att knacka ur, mala och tampa för nästa skott har Classicen fått upp rätt temp igen.

Vad är det för "lyft" du vill ha, som inte kan ordnas med nya oprövade bönor?

Jepp, jag håller med, att skaffa en HX då man aldrig skummar mjölk låter märkligt, då är det bättre att hålla fast vid en single boiler maskin.
En maskin med PID kan ju vara ett lyft, men då är det väl bättre att satsa på en Bezzera Unica.
 

MangeH

Well-known member
Det är bla temp stabiliteten jag är ure efter. Funderar på bezzerav med pid. Vill även ha något mer rejält . Gaggian väger rätt lätt. Bla står den inte still på bänken. Vill även ha något som ser lite snyggare ut. Unica, var i Sverige finns den? Köper helst något mN fått möjlighet att klämma lite på
 

MangeH

Well-known member
Can't find Unica in any Swedish webshop. How much cheaper are we talking about. Uf the price is not an issue, what are the benefits for me with a single boiler instead of hx?
 

MangeH

Well-known member
Ang det här med mjölkskummning så är det ju sånt som kan förekomma när man har besök, dock väldigt sällan. Tittade på hx då jag trodde det var nästa lämpliga steg och antog att dubbla kokare gör maskinen större
 

TheDude

Well-known member
En HX är ju på ett sett en kompromiss för att få samma egenskaper som en dubbelkokare (d.v.s. att kunna skumma mjölk och brygga espresso samtidigt), men med den kompromissen så kommer ju vissa nackdelar. En nackdel är att kokarens temperatur är mycket högre än den som är optimal för att brygga espresso vid och man förlitar sig där för på att man alltid gör en "cooling flush" innan man brygger sin espresso. Se http://www.home-barista.com/hx-love.html för mera info. Detta får till följd att det är svårt att PID:a HX maskiner, så därför var jag lite frågande till hur en "Bezzera BZ07 med pid" egentligen fungerar. Efter lite sökning på nätet hittade jag:

"After much good input into this thread, I took the advise of one of the contributors and called barazi, who were most helpful.
It seems its a simple HX machine (single boiler, but with heat exchanger). The PID uses an "offset", so probably not worth the extra $300 (more bling than zing), especially since its an electronically heated group head."

Klippt ur tråden http://coffeesnobs.com.au/brewing-e...era-bz07-pid-if-its-hx-what-does-control.html
Jag håller med, det låter som om det är mer "bling than zing".
 

Coriander

Well-known member
En HX är iofs tempstabil men med något för hög temp. Efter cooling flush har du bra bryggtemp för att göra bra espresso. Dessutom kommer du att dras in i mjölkskummarträsket vare sig du vill eller inte...

Fördelen med hx/dubbelkokare är även möjligheten att Kunna dra ut varmvatten för tex te, pastavatten mm. Köp det du är sugen på, det lönar sig alltid i längden. En nöjd hemmabarista = bättre folkhälsa!
 

MangeH

Well-known member
Tack. Kanske ska snegla lite på en expobaer brewtus med då. Den verkar inte vara så mycket större förutom höjden och har pid och dubbla kokare...
 

hne

Well-known member
Dubbelkokare med pid är fantastiskt slappt. Alltid perfekt temperatur och alltid ånga och hetvatten tillgängligt. 70s för en cappu, inklusive malning och avtorkning.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Pastavatten ur kaffemaskinen? Tss... ;)

Ofta kallas det ju för "tevatten". Är väl olika på olika maskiner från vilken kokare det tas. På demobar vill jag minnas att det tas från bryggkokaren. På min Alex duetto så tas det från ångkokaren. Nej 100-gradigt vatten vill jag ju inte gärna ha till mitt te (dricker sällan te ändå). Däremot är det ju väldigt tacksamt att ha den där kranen när man vill tömma kokaren på gammalt vatten. Kräver ju dock att ventilen sitter i botten på kärlet.
 
Senast ändrad:

Coriander

Well-known member
Jag tror att trådstartaren vill att vi håller oss till ämnet men eftersom det kom på tal så får vi väl reda ut det hela...

Jag fattar (och märker) att det vatten som kommer ut inte kokar. Däremot går det betydligt fortare att få kokande vatten till sin pasta. Det finns även en mängd andra användningsområden, där endast fantasin sätter gränser. Angående te-vatten är inte jag expert, men genom erfarenhet vet jag att en kopp te gjort på vatten från kokaren, smakar te. Det är väl det som är meningen...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp