Isomac Giada - pump problem

algr01

Well-known member
Hej,

Har märkt av två saker:
Kaffet har blivit å smaka bittert, fränt och illa.
Pumpen gnekar och gnäller och manometern flackar i takt med gneket. När jag slår av pumpen så lämnar den ett rest tryck på 4 bar. Innan kaffet blev att smaka illa lämnade den också ett resttryck men då på ca 2 bar. Den brygger dock vid mellan 12-14 bar vilket den alltid gjort. Obs, utan spridarfilter på plats så lämnas inget resttryck (så detta kanske är normalt?)

Det förefaller tyvärr som att pumpen är på väg att ge upp (?)

Min fråga: kan den dåliga smaken verkligen verkligen ha med pumpen att göra?
 

lillgunde

New member
Hej,

Jag har exakt samma problem som du, kaffet smakar bittert och fränt.
Isomac Giada som fungerat felfritt i 5 år nu, normalt bryggtryck för mig har legat på 14bar och har då alltid
fått ett perfekt resultat med bra crema och utan någon bitter smak.

Senaste dagarna har bryggtrycket fallit till 11bar och märker en omedelbar skillnad i smak.

Hur har det gått med din maskin, bytte du din pump eller hittade du någon annan lösning?
 

lillgunde

New member
Rengöring är gjord, i allafall till den grad att jag inte plockat isär maskinen i molekyler.
Brygghusfiltret, fjädern och gummipluggen har jag plockat av och gjort rent men inte gjort en
avkalkning. Får bli att testa det i dag.

Kan detta leda till ett tryckfall, dvs. att maskinen börjat kalkat igen?
 

hrbrun

Well-known member
Det är ju aldrig fel att koka grejerna i rengöringsmedel. Härskna kaffefetter är ju rätt bittra och sura...

Avkalkning regelbundet är förstås viktigare ju mer kalkrikt vatten man har hemma.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp