Problem med vibrationspump

Stefan Böna

Mr Microtext
Vet inte vad som hände, men nu ikväll vid extraktion så "försvann" ljudet på pumpen. Trycket sjönk och sedan var det kört. Maskinen har gjort så här tidigare också, men då har pumpen "kommit igen" efter någon halvsekund eller så och jag har tillskrivit detta med felaktig malgrad/dosering. Denna gång, dock, skedde inte detta och nu låter det som att pumpen går hela tiden (med ett mycket lägre ljud)...

Maskinen är en PIDdad Vibiemme Domobar Junior DB och har en fyra, fem år på nacken.

Vad kan det vara? :unsure:

//Stefan (som börjar fundera i banorna av att bli tvungen att köpa en ny pump till maskinen)
 

bauta

Well-known member
Låter som att den inte lyckas bygga upp trycket? Om det vore pucken skulle det rinna snabbt. Gissar på sugförhållanden (kavitation) el delvis öppen opv (då ska det rinna i returslangen) om det finns. Allt under förutsättning att motorn går.
 

exxy19

Well-known member
Typiskt tecken på att pumpen är slut. Bara att byta ut. Förmodar att det är en ulka, finns lite olika varianter av den.
Jag har för mig att jag köpte av espressokompaniet men är inte helt hundra på det.
Enkelt att byta själv, två sladdar och två slangar och någon skruv för upphängningen bara. Glöm inte att dra ur sladden innan ;-)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ja, jag tror det också, exxy19; har en längre tid misstänkt att den är på väg att ge sig. I morse fick jag dock igång maskinen igen. Tryckte manuellt in brytaren som startar pumpen (den lavettan trycker in) och, presto, pumpen startade och pumpade vatten... Så just nu är det lugnt och det är bara att hoppas att den funkar tills jag kan köpa en ny...

Vet någon var man köper en pump billigt? Eller ska jag ringa Monteriva där jag, en gång, köpte maskinen? Har för mig att en pump därifrån går lös på runt 600:- plus frakt...

//Stefan (som vid det här laget känner det som att det mesta i maskinen blivit utbytt eller lagat)
 

algr01

Well-known member
Sorry om jag går lite OT men du skriver att du bytt det mesta, jag trodde dessa var riktigt bra maskiner, har vart sugen själv... Skulle du rekommendera denna eller ej...?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag vet inte hur de senare generationerna (om det finns nyare ens) är. Eller om min var ett måndagsex. Men en del av det som bytts ut beror på slarv från verkstad. Sedan har jag själv fipplat en del med henne: isolerat om, PIDdat och sådant. Det senare var dock ett ordentligt lyft och det enda egentliga minuset jag funnit är att tempstyrningen suger fett (iaf, som sagt, på den generation jag har). Vilket PIDden löste galant. Men: jag skulle nog köpa en annan maskin idag; vilken vet jag inte bara det är en dubbelkokare och en maskin med litet fotavtryck (en maskin som inte tar så stor plats)...

//Stefan (som nog kan låta lite mer drastisk än vad nöden kräver emellanåt)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ok, intressant.
Har sett Quick Mill Anita har dubbel med, vet du nåt om den?

Dessvärre inte; har inte den där järnkollen på hårdvaran. Du får göra som jag skulle ha gjort: söka och läsa på nätet och titta och klämma på (om möjligt)! :)

//Stefan (som uppenbarligen kommer att byta ut pumpen i maskinen; den verkar ha gjort sitt nu)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp