Konvertera Expobar K 30 stegad till steglös

BobBob

New member
Hej,
Kom just över en Expobar K 30 grind on demand billigt. Mahlkönig tillverkar dem så vitt jag förstått det, men utformningen skiljer sig något från K30 Vario i det att kvarnen är stegad. Istället för att släppa en skruv på toppen av kvarnen och sedan justera fritt så drar man i ett reglage som 'hakar i' olika fasta steg. Jag skulle vilja konvertera den till steglös. Någon som har tips om hur man kan göra?
Det går att manuellt hålla ute reglaget mellan olika steg, men det känns ju lite ghetto att behöva ful-lira med en kvarn på den här nivån.
Uppskattar alla tips. Sä här ser den ut:

IMG_4117.jpg
 

svartvest

Well-known member
Varför skall du göra det? Stegen är så små och som jag har förstått kan du ändra "stegen" inne i kvarnen. Jag har samma kvarn, har aldrig känt det behovet. Därimot så tar malningen längre tid nu så det är dags att byta malskivor för mig.
 

BobBob

New member
Konvertera

Varför skall du göra det? Stegen är så små och som jag har förstått kan du ändra "stegen" inne i kvarnen. Jag har samma kvarn, har aldrig känt det behovet. Därimot så tar malningen längre tid nu så det är dags att byta malskivor för mig.

Tack för ditt svar.
Jag upplever stegen som större än jag skulle vilja och vill helst ha den helt steglös. Hur ändrar man stegen inuti kvarnen? Har du hittat en länk?
Tack igen!
 

BobBob

New member
Ja där borde man ju givetvis kolla först. Tackar. Gjorde det och det är ju lite av en process, så att säga. Jag får titta vidare på det. Stegen gör ju jobbet rätt bra ändå. Annars en fantastisk kvarn. Snabb, jämn, tyst, exakt. Lyxig att jobba med. Lycka till med malskivorna!
 

svartvest

Well-known member
Tack för det. Det är en fantastisk kvarn dock tar den lite plats i köket men vad har man kök till om inte för kaffet. Välkommen till forumet så hörs vi!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp