Felsökning bryggarkokare Alex Duetto

Sand

Well-known member
Jag har nu haft min Izzo Alex Duetto i 6 härliga år och den har levererat utmärkt kaffe hela vägen. Men jag har nu råkat ut för ett problem som jag inte hittar en lösning på. Problemet är att kokaren för själva espressobryggaren inte vill start av och till. Jag har via Bella Barista (där jag köpt maskinen) köpt både en ny "Solid state relay" och en ny temperatur givare som sitter på toppen av själva bryggaren. Inget av detta har löst mitt problem. Det jag mätt mig fram till är att tempgivaren ovanpå bryggaren skall bryta strömmen om tempen överstiger 145 grader i bryggaren, vilket inte inträffar utan jag har 0 ohm genom givaren. Däremot har jag märkt att jag inte har ström fram till relät när den inte funkar. Relät har en "input" som är märkt 4-32V DC. Där har jag 4,2 V när allt funkar och 0 V när det inte funkar. Alltså måste det vara någon enhet som skickar signalen på 4 V till relät som inte lirar som det ska, men vilken del är det?

Ångkokaren funkar i alla lägen så den "lever sitt eget liv" och jag kan på PID:en se rätt temperatur i själva bryggkokaren, den står på 15-16 grader när den inte vill start och går sedan upp till inställda 94 grader när att går som det ska.

Finns det någon händig på forumet som kan komma med tips? Bella Barista är lite sega på att svara på mina mail så jag blir frustrerad utan min morgon Cappuccino och eftermiddagarnas Espresso, det är ett rent helvete rent ut sagt!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det låter ju som att det är glappt någonstans... Skulle ju också kunna vara själva elementet i kokaren som håller på att ge sig. I min Vibiemme hade det till och med, vid ett tillfälle, gått av och fick då bytas. Mitt tips är elementet i kokaren; kan minnas fel, men jag har för mig att det - tillsammans med övriga komponenter till kokaren bildar en sluten krets... :wub:

//Stefan (som efter elementet bytts ut lyckades få styrboxen till elektroniken sönderbränd; inte mitt fel dock)
 

TheDude

Well-known member
Jag är ingen expert på hur Alex Duetto fungerar, så ta allt jag skriver med en nypa salt.

Reläet är till för att PIDen ska, med en mindre DC spänning, kunna slå på/av strömmen till kokaren, så har du ingen spänning på input så betyder det att reläet är avslaget och således kommer kokaren vara av. Eftersom PIDen visar rätt temperatur i kokaren även då det är fel, så är det inte något fel på givaren.

Gissningar vad som är fel:
1) Det mest troliga är att det är glapp i sladdarna mellan PIDen och reläets input.
2) PIDen ger för låg (precis på gränsen) spänning på input till reläet så det inte slår till.
3) Något är internt fel i PIDen så att den fått för sig att 15-16 grader är tillräckligt varmt i kokaren och således inte slår på spänning på reläet.

Jag kollade lite på
http://www.bellabarista.co.uk/pdf/Izzo-Alex-Duetto-MK-IV-closer-look-v1.pdf
finns det något bättre kopplingsschema så kanske man kan gissa ännu bättre vad som är fel.

... och som alltid, var försiktig när du mäter, strömmen till kokaren är 220V.
 
Senast ändrad:

Sand

Well-known member
Tack för input i mitt problem. Värmeelementet tror jag funkar som det ska, har 0v där när det inte går och 230V när det funkar. Var lite rädd för att det skulle kunna vara PID:en då det är dyr som attan att köpa. Ska försöka plocka isär lite mer så att jag kan följa kablarna och se om det är något glapp som ställer till det. Har försökt hitta ett bättre kopplings schema men utan resultat, kanske ska fråga Bella Barista om ett, underlättar ju onekligen.

Rapportera vad jag eventuellt kommer fram till
 

Delicious

Member
Vore intressant att få veta hur det gick med felet. Hoppas att "Sand" kan återkomma med status.

Min elektriska magkänsla säger att det kanske inte är uteslutet med PID-fel men jag hoppas jag har fel. Vore tex intressant att höra vilken styrspänning som ångkokarens solid state relay får när den ska värma som jämförelse.
Har hört från en serviceverkstad att reglerelektroniken (PIDen) sitter utsatt till i Duetton då den får rejält med värme från ångkokarna och värme är ju känt för att förkorta livslängden på elektronik på ett effektivt sätt.

Om någon känner till var man kan få tag på tålig isolering, kanske liknande den som sitter runt ångkokaren, så kan det kanske hjälpa alla Duettoägare att avskärma/isolera PIDen så att den kan få ett längre liv?
 

bauta

Well-known member
Info om isolering tror jag du kan finna om du söker på ett kaffeforum nära dig ;^)

Jag tilläggsisolerade själv min Brewtus häromåret.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp