Temperaturmätning HX

TheDude

Well-known member
Som alla vet så går det inte på något lätt sätt att PID:a en HX-maskin, eftersom det inte finns någon direktkoppling mellan värmeelementet och temperaturen på vattnet som kommer ut ur brygghuvudet. Så vad kan man göra om man inte kan PID:a maskinen. Det som är nästan lika bra är att veta vilken temperatur vattnet har när det kommer ut ur brygghuvudet.

Jag har länge sneglat lite på den här sidan och tycker att det verkar vara en utmärkt ide.
http://www.home-barista.com/espresso-machines/monitoring-brew-temperature-e61-silvia-t1352.html
Någon som har testat detta?

Nu har inte jag någon maskin med E61-grupp, så jag kan inte beställa en sådant kit direkt utan jag får nog försöka hitta på någon egen mod.
 

TheDude

Well-known member
Jeg har en slik en og den fungerer utmerket.

Använder du den varje gång du gör en cooling flush innan du brygger din espresso (eller blir det så att du bara använder den någon gång då och då för att kontrollera att temperaturen ligger där den brukar ligga efter en cooling flush)?

Använder du den för att se om maskinen kommit upp i rätt temperatur när du startat maskinen på morgonen?

Har du någon känsla för hur snabbt den reagerar på förändrad temperatur? Har du märkt någon fördröjning?
 

bk007

New member
Jeg bruker den ofte. Etter en stund så har man lært seg hvordan maskinen reagerer.
Jeg skrur på maskinen og lar den stå på i ca 40-45 min da har maskinen en temperatur ca 100 grader. Flusher så ca en kopp som gjør at temperaturen går ned til ca 93-94 grader.
Setter så på temperatur måleren for en sjekk.
Temperatur måleren reagerer raskt. Det vil si 2-3 sekunder så er den oppdatert.

Mine espresso shots ble mye bedre etter at jeg fikk rett temperatur på maskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp