[Råd] Vilken vattenkokare för te och pour over?

Davil

Well-known member
Jag vill köpa mig en ny vattenkokare för både te och kaffe pour over men kan som vanligt inte bestämma mig för vilken jag ska köpa...

Först tänkte jag köpa en Hario: http://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/hario-v60-vattenkanna-buono-kettle.php
Men jag förstår inte riktigt varför jag ska köpa denna som inte har ett elvärmeelement?

Därför gick jag vidare och tittar på Harios vattenkokare http://www.baristashopen.se/kaffe/k...lectric-power-kettle-buono-elektrisk-vatt.php
Men denna har ingen temperaturkontroll?!

...så då hittade jag ytterligare en modell som liknar denna som heter Bonavita: http://www.baristashopen.se/kaffe/b...gooseneck-kettle-elektrisk-vattenkokare-m.php

Vad tycker ni?
Finns det någon mer kandidat liknande dessa som jag har missat?
Vad hade ni valt?
Jag vill helst ha med ställbar värme!

Ett minus som gäller de jag tittar på är att de inte har vattennivåmätare. Det är lite jobbigt... och gör att en vattenkokare med "vanligt" utsende är bättre i den bemärkelsen.
 

Davil

Well-known member
Kör på den sista grader på vattenet och gossenneck perfekt för hällning av vatten.
Bonovita har jag för mig har en driptray med inbygd våg men jag har inte sett den i Sverige... http://www.foodservicewarehouse.com/bonavita/29670/p1496186.aspx
Vad skall du ha vattennivån till för något?? Gosseneck är verkligen hällmässigt perfekt.

Vattennivån tänker jag är bra för att måtta upp rätt mängd vatten till den vikt bönor jag skall brygga.

Det kommer ju bli att jag får mäta upp 4dl vatten som jag häller i vattenkokaren som jag behöver till 28g kaffe.

Men det får jag väl leva med :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
image.jpg

Bilden ovan visar den Bonavita som baristashopen hade: den står numera hemma hos mig...

Var också inne på Harion; ville ha pipen för just pour-over. Eftersom Bonavitan bara kostade ett par lappar till och erbjuder temperaturkontroll, var valet inte så svårt! Har kört ett par gånger nu och den verkar snabb i uppvärmningen (har ju läst om att Harion skulle ta bortåt fem minuter för att värma full - 0.8l - kanna). Dessutom är den grym att hälla med. Vilket säkerligen även gäller Harion. Det har väl med pipen att göra, antar jag...

//Stefan (som just lyfte detta med pour-over till en ny, högre nivå här på hemmaplan)
 

Davil

Well-known member
Visa bilaga 13548

Bilden ovan visar den Bonavita som baristashopen hade: den står numera hemma hos mig...

Var också inne på Harion; ville ha pipen för just pour-over. Eftersom Bonavitan bara kostade ett par lappar till och erbjuder temperaturkontroll, var valet inte så svårt! Har kört ett par gånger nu och den verkar snabb i uppvärmningen (har ju läst om att Harion skulle ta bortåt fem minuter för att värma full - 0.8l - kanna). Dessutom är den grym att hälla med. Vilket säkerligen även gäller Harion. Det har väl med pipen att göra, antar jag...

//Stefan (som just lyfte detta med pour-over till en ny, högre nivå här på hemmaplan)

Japp.
Jag är torsk på bonavitan. Det blir den helt enkelt. :)
 

svartvest

Well-known member
Funderar på en ny vattenkokare med gradinställning är det någon som hat testat och jämfört de vanligaste modellerna..
 

edtbjon

Well-known member
Jag har en Philips som har 80, 90, 95 och 100 grader samt varmhållning. Den funkar utmärkt för mig. (Det är en ”vanlig” vattenkokare, så jag häller från den till en liten kanna från Baristashopen när jag ska handbrygga.)
 

hne

Well-known member
Varför är vattenkokarna så komplicerade?
Vred borde vara allt som behövs för temperaturinställning på en vattenkokare. Tryck till för att starta.
Min vattenkokare har visserligen bara fyra knappar och en LCD men därtill ett tjut från helvetet för varje tryck. Jag funderar på lobotomi för att åtminstone bli av med oljudet.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
"Melitta Look Aqua Vario" har vi på jobbet, den har ett vred för att justera termostaten. Tyvärr är den i plast.

Den jag använder hemma har digital termometer på sidan, men stämmer gör den inte så ganska värdelöst i slutändan.
 

svartvest

Well-known member
Hade du kollat hur temperaturen på den bjsulla?? Jag mätte min idag en tiamo med fasta steg...+-3grader...nej nu blir det en som mäter bättre.
 

bjsulla

Well-known member
Hade du kollat hur temperaturen på den bjsulla?? Jag mätte min idag en tiamo med fasta steg...+-3grader...nej nu blir det en som mäter bättre.

Den är snabb så det verkar som om den överskjuter lite på temperaturen. Det löser man dock ganska så enkelt genom att lyfta upp kannan, trycka in knappen för varmhållning och sedan ställa tillbaka kannan. Jag har dock inte kontrollmätt hur temperaturen stämmer med verkligheten men det kan jag göra i helgen om du är intresserad.
 
Jag hade en Stagg och kvalitén framför allt på kannan var under all kritik. Handtag som inte satt fast, färg som lossnade osv. Dock fungerade allt ok men för mig räcker inte det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp