Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 14

[Råd] Vilken vattenkokare för te och pour over?

Jag vill köpa mig en ny vattenkokare för både te och kaffe pour over men kan som vanligt inte bestämma mig för vilken jag ska köpa...

Först tänkte jag köpa en Hario: http://www.baristashopen.se/kaffe/ba...ono-kettle.php
    Men jag förstår inte riktigt varför jag ska köpa denna som inte har ett elvärmeelement?

Därför gick jag vidare och tittar på Harios vattenkokare http://www.baristashopen.se/kaffe/ka...trisk-vatt.php
    Men denna har ingen temperaturkontroll?!

...så då hittade jag ytterligare en modell som liknar denna som heter Bonavita: http://www.baristashopen.se/kaffe/ba...enkokare-m.php

Vad tycker ni?
    Finns det någon mer kandidat liknande dessa som jag har missat?
    Vad hade ni valt?
    Jag vill helst ha med ställbar värme!

Ett minus som gäller de jag tittar på är att de inte har vattennivåmätare. Det är lite jobbigt... och gör att en vattenkokare med "vanligt" utsende är bättre i den bemärkelsen.

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Kör på den sista grader på vattenet och gossenneck perfekt för hällning av vatten.
    Bonovita har jag för mig har en driptray med inbygd våg men jag har inte sett den i Sverige... http://www.foodservicewarehouse.com/.../p1496186.aspx
    Vad skall du ha vattennivån till för något?? Gosseneck är verkligen hällmässigt perfekt.

Citat Ursprungligen postat av svartvest Visa inlägg
    Kör på den sista grader på vattenet och gossenneck perfekt för hällning av vatten.
    Bonovita har jag för mig har en driptray med inbygd våg men jag har inte sett den i Sverige... http://www.foodservicewarehouse.com/.../p1496186.aspx
    Vad skall du ha vattennivån till för något?? Gosseneck är verkligen hällmässigt perfekt.
    Vattennivån tänker jag är bra för att måtta upp rätt mängd vatten till den vikt bönor jag skall brygga.

Det kommer ju bli att jag får mäta upp 4dl vatten som jag häller i vattenkokaren som jag behöver till 28g kaffe.

Men det får jag väl leva med

image.jpg

Bilden ovan visar den Bonavita som baristashopen hade: den står numera hemma hos mig...

Var också inne på Harion; ville ha pipen för just pour-over. Eftersom Bonavitan bara kostade ett par lappar till och erbjuder temperaturkontroll, var valet inte så svårt! Har kört ett par gånger nu och den verkar snabb i uppvärmningen (har ju läst om att Harion skulle ta bortåt fem minuter för att värma full - 0.8l - kanna). Dessutom är den grym att hälla med. Vilket säkerligen även gäller Harion. Det har väl med pipen att göra, antar jag...

//Stefan (som just lyfte detta med pour-over till en ny, högre nivå här på hemmaplan)
    Grind in, Turn on, Steam out...

Citat Ursprungligen postat av Stefan Böna Visa inlägg
    image.jpg

Bilden ovan visar den Bonavita som baristashopen hade: den står numera hemma hos mig...

Var också inne på Harion; ville ha pipen för just pour-over. Eftersom Bonavitan bara kostade ett par lappar till och erbjuder temperaturkontroll, var valet inte så svårt! Har kört ett par gånger nu och den verkar snabb i uppvärmningen (har ju läst om att Harion skulle ta bortåt fem minuter för att värma full - 0.8l - kanna). Dessutom är den grym att hälla med. Vilket säkerligen även gäller Harion. Det har väl med pipen att göra, antar jag...

//Stefan (som just lyfte detta med pour-over till en ny, högre nivå här på hemmaplan)
    Japp.
    Jag är torsk på bonavitan. Det blir den helt enkelt. :-)

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Funderar på en ny vattenkokare med gradinställning är det någon som hat testat och jämfört de vanligaste modellerna..

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Jag har en Philips som har 80, 90, 95 och 100 grader samt varmhållning. Den funkar utmärkt för mig. (Det är en ”vanlig” vattenkokare, så jag häller från den till en liten kanna från Baristashopen när jag ska handbrygga.)

Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Varför är vattenkokarna så komplicerade?
    Vred borde vara allt som behövs för temperaturinställning på en vattenkokare. Tryck till för att starta.
    Min vattenkokare har visserligen bara fyra knappar och en LCD men därtill ett tjut från helvetet för varje tryck. Jag funderar på lobotomi för att åtminstone bli av med oljudet.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
    Double boiler espresso love!

Liknande ämnen

1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 06:59
  2. Te och Kaffehuset
    Av Stenqvist i forum Malmö
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 21:29
  3. Råd om vilken maskin.
    Av Init13 i forum Hårdvara
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 10:23
  4. Ny vattenkokare för kaféer. Detta kan bli stort!
    Av tureflyttar i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 17:11
  5. Kaffeträff på Te och Kaffehuset
    Av Stenqvist i forum Malmö
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 18:16

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg