Bourbon Jungle + Baratza Virtuoso + Moccamaster --> blaskigt kaffe

erikthorn

New member
Tjoho,

nyss införskaffat ovanstående kvarn och testat mala lite JN Bourbon Jungle. Vägt upp cirka 7-8 g kaffe per kopp (enligt moccamasters rekommendation "dosera 75 g kaffe för en full kanna (1,25l, 10 koppar)"). Tyckte att kaffet blev väldigt smaklöst. Har provat mer finmalt för att öka extraktionstiden men fortfarande rätt blaskigt, och är nere på väldigt finmalet nu.

Enligt min kvarns rek ska man ha inställning 1-14 (Esspresso, finmalet). 16-32 (filter/drip, medium), 34-40 (Press,). Testat inställningar 20, 16, 14, 10, 6. Blivit lite mer smakrikt, men något valfritt Zoegas färdigmalet som Mollbergs, Black Velvet smakar betydligt bättre.

Någon som har någon kommentar eller tips? Kanske bara e smaken på Bourbon Jungle som inte tilltalar mig :)

(Sorry om jag råkade skriva under fel underforum, nån moderator får gärna flytta topicen isf)
 
Senast ändrad:

rannagarden

Well-known member
Gammal Bourbon? För liten dos för denna böna? Testa färska bönor och att öka dosen för att se ifall det gör skillnad.
/M
 

Davil

Well-known member
Jag brukar räkna på 7g bönor per dl vatten så jag tycker också att du ska testa öka dosen kaffe.
 

erikthorn

New member
Testade pånytt: tog lite drygt 7g kaffe / dl vatten och tog ytterligare lite mer finmalet. Då började det äntligen smaka lite mer riktigt kaffe.

Är dock lite förvånad att jag ska behöva ha så finmalet (inställning 4 av 40 steg, där 1 är mest finmalt), för att det inte ska rinna igenom för snabbt i Moccamastern. Jag har filterhållarreglaget på första steget (ej max alltså).

Andra som har erfarenheter att det behövs väldigt finmalet till MM:n?
 

rannagarden

Well-known member
Ett annat trick att testa på moccamastern är att stänga filterutflödet, köra i tre koppar i filtret, när vattnet är slut och allt är i filtret tillsammans med kaffet öppnar man droppstoppet och låter det rinna ut i kannan. Då har kaffet fått bra kontakt med vattnet och det kan funka om det rinner igenom för fort eller smakar klent.
/M
 

David741

Active member
Kör man bara två koppar så rinner vattnet igenom alldeles för snabbt för att det ska hinna dra ut all smak. Var inte rädd för att mala riktigt fint. Bourbon Jungle är ganska starka bönor, men öka gärna mängden. Brukar köra straxt under en halv deciliter bönor per 2.5 deciliters kopp.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp