La Pavoni, La Cimbali og Brasilia, glad galskap i Oslo

Plodder

New member
Da min Gaggia Classic ikke ville mer trodde jeg jeg kunne leve godt uten espresso om morgenen. Det varte i to uker så fant jeg ut at jeg måtte ha en ny begagnat maskin. Så en Europiccola på Finn.no (Webmarknad for alt mulig begagnat), selger sa at den skule være 5-8 år gammel. For 1000 spenn trodde jeg det var en god handel og kjøpte en maskin som viste seg å være fra 1993. Pre-Millenium, men med Pressurestat. Med litt deler fra England fungerer den nå veldig fint men til å begynne med fikk jeg ikke til å lage god kaffe så da kjøpte jeg nok en maskin. Denne gang en La Cimbali Junior D/1. Nok en gang sa selger på Finn at maskinen var bare noen år gammel, denne var fra 1991 ! Fikk med en nesten ubrukt La San Marco M90 kvern så for 4000 kr var det vel kanskje ikke så galt. Kverna er veldig god men maskinen har ligget i biter nå i noen måneder mens jeg har ventet på deler. Den trenger fast vanntilførsel så jeg har ikke fått testet den skikkelig i køket ennå, men jeg har prøvd den i badrummet og alt virker nå som det skal. Mens Cimbalien lå i biter så jeg en ny annonse på Finn, en Brasilia Century Del 1 og en Rancilio MD40 kvern for 600 kroner. Kunne ikke la være å kjøpe så nå har jeg hatt to store espressomaskiner i biter på arbeidsrommet i leiligheten (har en svært tålmodig frue). Brasiliaen var svært lite brukt (sliten kvern) men jeg har lite kunnskaper om espressomaskiner så jeg har jobbet mye for å finne ut hva som var galt med den. Nå står den på kjøkkenet og lager god kaffe ! Den trengte en ny pumpe og en rens (brukte hvit ettika, ikke det lureste kanskje med etter mye skylling ser tror jeg det har fungert bra). Snart har jeg derfor to kverner og tre Espressomaskiner, men det ser ikke ut til å være så uvanlig blant de som poster mye på Home Barrista eller Kaffee Netz.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp