Jag hoppas att ni har planerat in...

svartvest

Well-known member
Ligger och drar mig i sängen. Kom till Stockholm på morgonen och styrde kosan mot Esaias för en bra start på dagen. Därefter tunnelbanan ut till Drop-coffees rosteri där jag hade bokat in ett studiebesök. Sedan måste man proviantera lite hårdvara spridningsfilter och ett portafilter. Sedan vid 16 snåret så drog jag mot södra teatern. Många små stånd med olika bryggningar men främst människor som snackar kaffe. Nu idag så blir det lite mer föreläsningar och workshops. Jag ligger kvar en stund till men sedan ses vi på kaffefestivalen. Våga knacka mig axeln jag har en grön T-shirt med trycket adg tour 2010 på mig.
 

svartvest

Well-known member
Bilder här kommer några. Gårdagens började med ett föredrag av Eskil Ingvarsson om kaffets historia. J&N hade ställt fram 12-15 stolar men snabbt var lokalen fylld minst 100- 150 personer. Med en paus så blev det sedan Toby Smith från Toby estate som berättade om sitt Panama kaffe och geisha varianten provsmakning men tyvärr räckte inte kopparna till. I området så var det försäljning av både nytt och saker som lagerrensades. Ett rostningtält med en förevisning och snack kring rostning. Kallbryggt var häftigt för de hade satt den på tapp. Konga i fredags var magiskt, tycker jag. Föredraget med Graziano Cruz var en otroligt bra. Mikrobiologi som blev kaffebröd och driver utvecklingen att förädla kaffet när det skördas. Sedan alla möten och snack mellan varven, kul att träffa dig Henrik82, ser framemot den sista dagen.
 

Bilagor

  • IMG_20140906_140708.jpg
    IMG_20140906_140708.jpg
    77.5 KB · Visningar: 35
  • IMG_20140906_161651.jpg
    IMG_20140906_161651.jpg
    78.8 KB · Visningar: 35
  • IMG_20140906_154508.jpg
    IMG_20140906_154508.jpg
    87.8 KB · Visningar: 36

Magol

Well-known member
Jag var där i lördags. Föreläsningarna var bra och intressanta. Lärde mig en hel del om Geisha plantan.

Men i ärlighetens namn så måste jag säga att om jag ska komma tillbaka som besökare så hoppas jag att J&N (eller någon annan..) kan utveckla detta till en mer allmän kaffefestival. Detta kändes mest som ett stort PR-jippo för J&N. Så, en utmaning till arrangörerna är att även bjuda in andra specialkafferosterier till nästa gång.
 

henrik82

Well-known member
Men i ärlighetens namn så måste jag säga att om jag ska komma tillbaka som besökare så hoppas jag att J&N (eller någon annan..) kan utveckla detta till en mer allmän kaffefestival. Detta kändes mest som ett stort PR-jippo för J&N. Så, en utmaning till arrangörerna är att även bjuda in andra specialkafferosterier till nästa gång.
Detta sa jag till Eskil på J&N och han höll med om det, men som han sa så är det dom som har finanserna och att detta är första året. Det är inte helt omöjligt att om det kommer igen nästa år att dom då kommer att bjuda in andra aktörer då. Jag hoppas att det kommer igen och att det kommer att växa för jag har lärt mig massa och fått nörda av mig med er som var där och alla andra kaffe själar som inte är har på RK :)
 

svartvest

Well-known member
Visst är det PR för J&N men det skall de ha heder för att ställa till med en kaffefestival. Lite tagna på sängen blev de för total har mellan 5000-7000 personer varit där under helgen. Södra baren var alltid fullt med folk så jag gav upp det. Men det stora är snacket med människor mellan varven. Roligt och givande. Idag så talade Graziano Cruz om cascara. Membran och fruktigt från kaffebäret som innehåller mycke socker och är möjligt att göra en sorts dricka på. Han pratade även om metoder att förädla kaffet utan att förorena, honydroud.
 

stipok

Well-known member
Kul att resten av helgen blev lyckad! Jag såg bara fredagen ett par timmar efter öppningen och då var det av förklarliga skäl inte lika mycket folk.

Jag tycker att det var ett kul initiativ och JN ska ha all cred för att de genomför eventet och dessutom gör det väldigt bra, men det blev lite platt när alla som bidrog (jag såg inga föreläsningar och säljarna från moccamaster gjorde inte så mycket väsen av sig) hade JN-loggan på tröjan eller höll i kaffepåsar från JN. För att bli intressant tror jag att fokus behöver flyttas från JN och mot kaffe och branschen genom flera aktörers perspektiv. Vilka utmaningar står tex ett ambitiöst cafe inför och varför serverar så många riktigt bra restauranger bara skräp om man beställer en kaffe efter maten? Hur ser villkoren för kaffebönder ut nu, nästan 10 år efter att single estate kaffe började dyka upp? Det finns ju hur många spännande teman som helst att välja mellan! =)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp