Jag hoppas att ni har planerat in...

henrik82

Well-known member
Detta är vad som står på Södra Teaterns hemsida:

Ett kaffeinferno till rykande het musik
Södra Teatern och Johan & Nyström i stolt samarbete presenterar Stockholms första kaffefestival 5-7 september.

Under tre dagar sätter vi fullt fokus på kaffe. Det blir provsmakning, kaffeskola, koppning, föreläsningar, tävlingar, allt inramat med musikuppträdanden med artister från den kaffeproducerande delen av världen.

Här är några av programpunkterna, tider och platser presenteras senare:

• Kafferostning i maskin
• Kafferostning över öppen eld på etiopiskt vis
• Cappuccino Shoot out – Snabbhetstävling i cappuccinoberedning
• Latte Art – Mönstertävling i latte
• Koppningstävling på tid
• Latte Art Show – Proffsen visar hur lattekonst går till
• Latte Art – Workshop – Prova på att göra en cappuccino under överblick av en kunnig handledare.
• Espresso/Barista – Proffsen visar
• Espresso/Barista – Workshop – Prova på att göra en espresso under överblick av två av Sveriges bästa baristor.
• Hur gör man bäst bryggkaffe – Proffsen visar hur man ska göra för att få ut det mesta av sitt kaffe.

Föreläsningar:

• Vad är kaffe?
• Kaffets historia
• Exotiska & Exklusiva kaffen
• Trender och framtid
• Variteter (sorters kaffe) + provsmakning
• Processer + provsmakning
• Kaffebonde – Hur odlar man kaffe?
• Johan & Nyströms historia
• Direct Trade
• Kaffekurs
• Lattekurs
• Baristakurs


"Festivalen kommer att erbjuda något för alla smaker. För alla som bara gillar kaffe så ges det många tillfällen att provsmaka kaffe med olika ursprung, art, rostningskaraktär och tillredningsmetod. För experterna kommer det att finnas överkurser med provsmakningar på professionell nivå med föreläsningar om allt från variteter, ursprung till Latte Art" berättar Anders Nelander på Johan & Nyström.

Besökarna kommer att få smaka på, utbildas, underhållas och även kunna köpa med sig kafferelaterade varor hem. Dagtid kommer fokus att vara inspiration och utbildning, på kvällarna på underhållning och provsmakningar. Allt ramas in av ny och spännande musik med artister från flera av de kaffeproducerande länderna.

"Vi har en lång tradition av att vara en scen för internationell, icke västerländsk musik och gästas ofta musiker och artister från länder i Karibien, Central- och Sydamerika och Afrika där kaffet har sitt ursprung. Därför passar det så bra att kombinera musik och kaffe i en festival just på Södra Teatern", säger Anders Ålander, Program- och eventchef på Södra Teatern.

"Sverige är ett av de länder som konsumerar mest kaffe per invånare i världen. Men det kaffe som dricks är oftast industrikaffe som inte på länga vägar håller samma kvalité som specialkaffe. Specialkaffe är fortfarande rätt okänt för många och på Södra Teatern ser vi en möjlighet att få möta konsumenterna och dela med oss av vår kaffekunskap", avslutar Anders Nelander på Johan & Nyström.

Medsponsorer till Kaffefestivalen är Moccamaster och Oatly som kommer att finnas på plats under festivalen med pop-up shops och demonstrationer av sina produkter.
 

martink78

Well-known member
Spännande, det var ju nått liknande på sjöhistoriska för några år sedan, men det här verkar ambitiösare. Men vad gör oatly på en kaffe mässa, säljer de kaffe?
 

GLC

Well-known member
Nån som sitter inne på mer info om detta?

Tänkte mig lördagen men schemat känns minst sagt oklart.
 

svartvest

Well-known member
Programmet släpps efter helgen. Lars från trekaffe, kommer. Lars arbetar med att förbättra människor livsvillkor i tredjevärlden. Lars skriver:
"Jag kommer att vara där med min Hoj och prata Afrika. J&N gör ett Kaffe åt oss där hela försäljnings priset går till "Empower women" Bra initiativ!
 

hne

Well-known member
Ska se om jag inte kan komma loss från småbarnsgnök ett tag. 50kr inträde och 30min dörr-till-dörr med kollektivtrafik ska inte få hindra mig åtminstone...
 

svartvest

Well-known member
Gör det! Jag har byt avatar, ser du mina glasögon så ser du mig! Nästan lite jobbigt att byta avatar den gamla bilden har hängt med sen starten av riktigt kaffe...
 

_Dave_

Active member
Jag ska gå med en annan kaffeintresserad vän som bor här i stan. Ska bli väldigt spännande! Ser fram emot det enormt!
 
Senast ändrad:

henrik82

Well-known member
Klart att man ska dit, har tagit semester fredag och måndag så det blir en långhelg i Stockholm. Det blev ju en del lyfta ögonbryn på jobbet när jag sa att jag ska på kaffefestival :)
 

AJ

Well-known member
Siktar på söndagen, kanske även fredag kväll. För er som prenumererar på Filter så har de skickat ut gratisbiljetter så man sparar 50 pix :).
 
Topp