Det kom ett paket...

hrbrun

Well-known member
Uppgraditis kan slå till när som helst. En Mazzer Mini E stillar den i alla fall inte.

Hur mår ni nu tillsammans du och HG-one, så här några månader senare..?
 

zix

Well-known member
Vi trivs kanon, tackar som frågar! Jag tror att den i princip är inkörd nu. Det endaste lilla jag inte är riktigt hundra på är om jag ska fortsätta att mala ner i den där "blind tumbler" eller om jag ska leta efter nån annan lösning. Har lite problem med spritsar ibland när jag kör enligt den föreskrivna metoden, d.v.s. att dumpa kaffepulvret rakt ner i portafiltret och röra om med glasstaven. Men det blir minst spill på det sättet. Ännu bättre hade väl varit att mala rakt ner i filtret, men då blir det att fixa en tratt.

Själva grejen att handmala har blivit en vana nu. Man tänker nästan inte alls på det, och när man tänker så är det positiva tankar; det känns bra och det är en förhållandevis tyst maskin, som funkar i alla lägen.

Det enda jag har efterjusterat är toppskruven och bottenskruven (har satt på den där vispmojen i botten, den gör stor nytta för oss som maler mörkrostat). Om någon av de skruvarna lossnar så sticker malinställningen all världens väg. Men det är bara att skruva fast dem igen - har en sån skruv ändå lossnat så kan man passa på att skruva ut hela kvarninställningen så långt att man kommer åt att rengöra ordentligt, och sen nollställa den igen (skruva ner den i botten så att malskivorma möts, sen tillbaka ett varv ungefär).
 

zix

Well-known member
Just det, känslighet för malgrad, och smak:
Det är inga bekymmer med inställningen. Inte alls särskilt känsligt för malgrad, inte heller med Strietman-levan. Smakmässigt är det det bästa jag har haft - allt smakar mer. Att få fram de mer lättflyktiga signatursmakerna på olika kaffen, som t.ex. blommighet, blåbär, citrus och sånt låter sig absolut göras. Vi gillar det chokladiga, knäckiga och jordiga, och allt sånt går också utmärkt att få fram i de mörkare bönor vi maler.
 

TTobbe

Well-known member
Funderar nu på att gå vidare i mitt kaffe. Har trillat över på bryggsidan och funderar på att skaffa en liten leva i stället för min fiorenzato ducale som tar sin plats på bänken. Gillar espresso men startar inte ångloket om jag inte har någon härlig färsk espresso blandning. Tanken är att espresson kommer att bli till en ritual. Då till frågan om hur hg klar det grövre malgraderna som passar till chemex.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp