Det kom ett paket...

zix

Well-known member
Från Långbortistan, eller Amerikatt som di svage säger...
a2ymeban.jpg
 

zix

Well-known member
Hmmm... Det gick lite fort att tömma den lådan...
5yjuju2u.jpg

kanske för att man hade väntat länge? (det är nog fem år iallafall, eller hur länge har signaturen legat där tro... Får ändra den nu.)
 

zix

Well-known member
Och i och med detta är väntanstiden över för min del. Den Cimbali Max som levererades med trasig fot och står ofixad i källaren med utslitna malskivor lämnar jag därhän nu. Den här lär vara lika bra, och lär spilla mindre, och den dag då moddningen av Pharosen är klar så kommer den att bli ersättningskvarn. Om jag mot förmodan hittar nya plana malskivor till Max nånstans (och orkar fixa upp kvarnen, den har sannerligen sett bättre dagar) så blir det den motoriserade lösningen för de tillfällen framöver då det behöver malas kaffe för stora sällskap.
Svartvest, Versalab hade varit koolt. Men nä, dit räckte inte budgeten, och jag kan ärligt säga att det inte finns något sug efter den heller. Uppgraditis botad!
 

hne

Well-known member
Vad behöver man för kraft på veven? Utväxling 1:1 och 83mm skivor verkar tungvevat.
 

zix

Well-known member
Var också fundersam, särskilt i och med att jag har Pharos också och vet hur tungt det kan vara med den. Men för det första är det en vevrörelse som ger dig mer kraft, att veva vertikalt, för det andra så hjälper svänghjulet till när du väl har fått igång vevandet. För det tredje så ger längden på veven utväxling. Sen finns det ett till handtag att "hålla emot" med, och kvarnen i sig väger några kilo, så den åker inte omkring så mycket på bordet.

Sammantaget så är det inte tungt överhuvudtaget. Det är jobbigare att veva med gamla träkvarnar :)
Kanske ändrar det sig efter några kilo kaffe, då malverket har blivit inkört, åt vilket håll får vi se.

Ska säga att jag har det TiN-belagda s.k. "aftermarket"-malverket. Beläggningen gör ju ytan hårdare, men minskar också friktionen.
 

stefanolo

Well-known member
Såg just denna trevliga kvarnleverans :) Hur upplever du prestandan, tiden/antal varv för att mala exv 17-18 gram?

Grattis till en grym kvarn :)
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Att jag har vunnit hängmatta, och jag som surfar på dd hammocks...vilken kvarn har tittat mot den...
 

zix

Well-known member
Det tar typ en halv minut att mala för en dubbel. Men jag trivs med vevandet - det är ett skönt avbrott i det sedvanliga parallellprocessande kontorslivet att man nån gång emellanåt inte gör två eller flera saker på en gång.
Levamaskinen funkar på samma sätt, den kräver att man är där, och att man är "närvarande" också. Så det blir en bra och lagom rast och samtidigt ett break för skallen med de enkla smårutinerna.

Har även haft en Bacchi på jobbet (hydraulisk levamaskin som man värmer på spisen), men det blev - faktiskt - för krävande med de olika delmomenten. Jag missade ofta att fylla i vatten på det ena eller andra stället, eller glömde kolla att kranen var stängd, o.s.v. Sen skulle man passa tiden för extraktionen också (den ska ju alltid värmas i 6 minuter), och det gick aldrig på jobbet. Plus att folk blev hispiga på pipandet från ventil nr 2.
En temperaturstabil liten leva var mycket bättre för jobbet. Men Bacchin kör jag när vi är ute på semesterresa, där kommer den helt till sin rätt, och man har inte lika mycket distraherande faktorer.
 
Senast ändrad:

zix

Well-known member
Haha, svartvest - det visste jag inte, men efter att ha kollat in dd hammocks så förstår jag att man kan vilja vinna en, kanske särskilt om man får åka till Kuala Lumpur för att hämta den :)
Den gamla frasen hittades på i min ungdom och syftade förstås på de hammockar som är som stora gungsoffor med träställning. De är förvisso mysiga att sitta i, men kanske inte så portabla.
 

stefanolo

Well-known member
HG One och en ES3 blir en fin liten kombo :) . Eller om det blir Bez som får ackompanjera på hemmaplan? Hur som helst, tar man det med ro kan man knappast ha en bättre kvarn än HG One enligt dem som har en. Verkar vara en populär kvarn bland mina Londinium 1-kollegor.
 

zix

Well-known member
Aha! Ja, vi får se var den hamnar till sist... jag får erkänna att den fleråriga diskussionen om handkvarnar och levamaskiner på home-barista har påverkat mina val. Men det var inte förrän jag fick hem Pharosen som jag insåg att det kunde bli så bra. Den är fortfarande med bred marginal den mest prisvärda och samtidigt den bästa kvarn jag har haft. Smakmässigt förväntar jag mig ingen skillnad, men användarvänligheten är det stor skillnad på... till HG Ones fördel. Gissningsvis är den mer långlivad också, men båda två lär överleva mig i vilket fall :)

Wouter Strietman verkar ha (eller ha haft) en kvarn på gång också. Vi får se vad (och om) det blir där, men med tanke på ES3 så lär det knappast bli något konventionellt, om det blir av...
 
Senast ändrad:

stefanolo

Well-known member
Ja, OE Pharos fastnade jag också för, för snart två år sedan, och hade den ett tag. Oslagbart malresultat men tyvärr lite för många moment innan kaffet hamnade under tryck s.a.s. HG verkar precis som du skriver mer användarvänlig, både med avseende på enkelhet att ställa in malgraden och när det gäller det övriga handhavandet. Kan man hantera/fördra med de två egenheterna hos Pharos, är det lätt den mest prisvärda kvarnen alla kategorier.
 
Senast ändrad:

zix

Well-known member
Ett par tre veckors användning nu, skulle gissa på cirka fyra kilo genom kvarnen. Den är knappt använd, alltså. Uppgraditis lyser med sin frånvaro fortfarande, tack och lov. Det är rätt stor skillnad på maltid mellan grövre och finare delen av espressoskalan, och även stor skillnad beroende på vilket kaffe, hur färskt det är och vilken rostningsgrad det har. Man märker av om det blir statiskt på ett helt annat sätt i en on-demand-kvarn som man dessutom portionerar kaffet i förväg på. Och det mörkrostade, riktigt färska kaffet blir s-t-a-t-i-s-k-t.
Men det är ändå ingen större fara, det är lätt och snabbt att rengöra. Om man maler ner i "blindtratten" som dom kallar sin moj som det är meningen att man ska mala ner i, så försvinner det mesta av det statiska under tiden man rör om i det malda kaffet. Men visst hade det varit gött att kunna mala direkt ner i portafiltret eller filterkorgen. Ska testa det sen, när ES3 kommer. Det blir forfarande lite för skitigt för min smak, troligen för att vi inte är tillräckligt prydliga av oss när vi häller över kaffet i pf.
Resultatet vad gäller kaffesmaken håller sig ett par hack över alla andra kvarnar jag har testat. Det är mer smaker, bättre fyllighet och lättare att få till bra extraktion. För de icke espressodrickande kollegorna på jobbet (obegripligt val, förresten) är den största fördelen med nya kvarnen att den är tyst och diskret. Nu hörs det i princip ingenting när vi är där och grejar. Levamaskinen (Caravel) är också väldigt tyst och snäll, särskilt nu när värmeelementet är trasigt...
 

zix

Well-known member
Säg 30 sekunder malning för espresso till Caravel, förresten. Glömde att svara på frågan förut...
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp