Strietman ES3, modern levamaskin efter gammalt recept

zix

Well-known member
Nädå. Jag tog inte illa upp :)
Oj. Det såg avancerat ut! (Videon). Det är nog bra med leva iallafall, för min del, känner jag när jag ser det där.

Att variera/hålla trycket med manuell leva är heller inte så svårt som det verkar, man får rätt snabbt en känsla för hur man ska dra i och med att man känner kaffepuckens motstånd rakt in i armen. Kanske får man känslan även med såna där tryckstyrningsgrejer, men det är ju med nödvändighet inte någon särskilt direkt kontakt med kaffet. Lite som att sälja en automatbil och sen sätta manuell växling på automaten...

Fjädern har helt klart en stor fördel annars, det är som du säger med tryckprofilen, den sköter sig själv samtidigt som det är lätt att testa att modifiera genom att hålla i spaken och släppa efter. Jag gillar min Bez.
 

zix

Well-known member
Bara en kort uppdatering här så länge för att säga att ES3:an nu har stått i köket och blivit mer eller mindre inkörd under sommaren. Vi har även kört in en ny handkvarn, så det är mycket som händer och det går inte att ge några riktigt bra besked om stabilitet, smak och sånt just nu.

Men kan ändå säga så här långt att det är inga som helst problem att göra bra espresso, och att maskinen är lika välbyggd som den ser ut att vara på de vackra produktbilderna. Stadiga saker, inget skräp nånstans. Trevligt trä och metall, diskret ytbehandling som ändå verkar vara ganska hård och tålig på båda materialen.
Vi har ett halvfärdigt stativ till ES3:an just nu, vi vill nämligen kunna ha den på bordet istället för hängande på väggen. Jag tänkte vänta med bilder tills vi har fått det färdigt, men den används alltså dagligen numera.

ES3:an blir varm på under tio minuter, vi brukar ha locket liggande på om vi har extra bråttom. Det är nog rätt genomtänkt och bra dimensionerat med värmeslingor kontra metall och godstjocklek, jag har ju inga data på det, men jag har aldrig upplevt att maskinen blir alltför varm eller alltför kall, eller att man får "overshoot" som på vissa maskiner.
Det där är väldigt passande för en espressomaskin på en arbetsplats, åtminstone för en kontorsråtta som jag. Man häller i en stor mugg vatten i tratten på morronen när man kommer, sätter på maskinen, hinner lagom byta om eller gå på dass eller vad man nu gör det allra första, sätta på datorn, och sen är det bara att gå och göra kaffe.
Vill man så går det utmärkt att stänga av den direkt sen, och sätta på den igen tio minuter i tio, om man nu kör med tio-rast. Den måste inte stå på konstant.

Känslan i själva extraktionen är finfin, och portafiltret är riktigt praktiskt gjort. Filterkorgen ligger bara i handtaget, och handtaget har ingen botten, så för oss som har on-demand-malning så är det praktiskt att ta ur filterkorgen och mala rätt ner i den, röra om och packa, och under tiden ha handtaget sittande i maskinen så att det inte kallnar.

Det följde med tre likadana dubbla filterkorgar, vilket ju också är praktiskt om man är två eller flera som ska ha espressso - den ene kan mala och packa i en ledig filterkorg medans den andre, som nyss malde, drar shoten.

Jag har en del luft som sätter sig i röret när man lyfter levan, liksom det var på Caravellen. Bubblar man inte ur den innan man drar ner levan så får man ett aeropress-liknande pys på slutet. Troligen en inkörningsgrej, men jag har inte hunnit kolla på det närmare ännu. Rapporterar vidare om jag får det löst.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp