Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 22
    O, men lycka till då, stefanolo! Jag har inga illusioner om att övertyga min VD om att köpa in ES3, men ett juste kaffebord har de ställt upp med - det betyder mycket!
    I väntanstider

Nog lite högt siktat att försöka få in en ES3 på jobbet men kanske en begagnad La Pavoni Europiccola. Vet att en av delägarna har en sådan undanstoppad bland sina prylar. Han bor i samma hus vi har kontoret så han kanske kan övertalas att låna ut/skänka den till välgörande ändamål Kollegorna känner till min Londinium 1 så jag har vissa besvär med att övertyga dem om att jag är en vettig människa ändå. Tur att två av tre döttrar gillar kaffe trots att de bara är 8 resp 12 år. Mainstream får nå'n annan vara
    Rancilio Silvia v3 (renoveringsobjekt), Ceado E37S

Strietman ES3, modern levamaskin efter gammalt recept

Det är rätt! Mina barn dricker inte kaffe - ännu. Vissa gånger, då de är riktigt trötta och behöver vara pigga, tar de emot en enkel espresso med mycket muscovadosocker eller farinsocker i. De vet att det funkar... Frun gillar dock mjölkdrinkarna, så hemma är det bäst med en bra ångningsfunktion. Kan tänkas att Wouter gör en sån så småningom dock - om det blir en separat grej eller en ny kaffemaskinsmodell får vi se... om den når fram till produktionsbordet. Han la ner ångfunktionen efter första modellen, tyckte det blev för komplext. För mycket kompromisser...
    I väntanstider

Jag tror/tycker att Wouter S gjort rätt genom att göra den simplistiska ES3. Fokus på en fungerande manuell vägghängd espressomaskin. Det bästa som hänt sedan Faema Velox (även om den är en fjäder-leva och har ångfunktion) Jag såg några filmer på Youtube som visar ES1 och ES2. Hade plånboken varit lite tjockare hade jag nog beställt en ES3. Du får rapportera om dina intryck när du fått din ES3:a

Förresten, vet du hur temperaturregleringen funkar i ES3? Ingen kokare med högt tryck som kan, likt La Pavoni EP, överhettas i allafall.
    Senast redigerat av stefanolo den 2014-04-06 klockan 23:17.
    Rancilio Silvia v3 (renoveringsobjekt), Ceado E37S

Ja, varför görs det inte fler bra fristående mjölkskummare? Enkelkokare för espresso och fristående mjölkskummare är ju samma som en dubbelkokare bara, fast på olika chassi och kaross. Varför tvinga på folk lastbil när man kan sälja dem både bil och släpvagn?
    Double boiler espresso love!

Citat Ursprungligen postat av stefanolo Visa inlägg
    Jag tror/tycker att Wouter S gjort rätt genom att göra den simplistiska ES3. Fokus på en fungerande manuell vägghängd espressomaskin. Det bästa som hänt sedan Faema Velox
    Det var det jag tyckte också. Och även det bästa sen Caravel.

Vet inte hur den reglerar, men den lär ju ska hålla temperaturen inom 4 grader Celsius. Knappast en PID, det hade väl varit för komplext
    Jag tänkte fråga när han väl har levererat och det finns lite mer tid. Eller så skruvar jag isär den och kollar.
    I väntanstider

Citat Ursprungligen postat av hne Visa inlägg
    Ja, varför görs det inte fler bra fristående mjölkskummare? Enkelkokare för espresso och fristående mjölkskummare är ju samma som en dubbelkokare bara, fast på olika chassi och kaross. Varför tvinga på folk lastbil när man kan sälja dem både bil och släpvagn?
    Ja det är något jag oxå har funderat över för dom "mjölkskummarna" som finns tycker iallafall inta jag är så mycket att hänga i julgranen. Men frågan är vad prislappen skulle landa på om man ska köpa två apparater istället för en.

Dricker man mycket mjölkdrinkar så... Men så som det ser ut med både dubbelkokare och HX så är det ju kompromisser. Inte så konstigt att det har blivit som det har blivit, men det ser ändå lite märkligt ut när man lägger ihop det.

Bra för att ånga mjölk?
    * snabbt upp i tryck (mycket effekt tillgängligt snabbt, alternativt smart uppvärmning)
    * tillräckligt tryck, behålla trycket
    * över 100°C

Mindre viktigt
    * temperaturstabilitet
    * fininställning av temperaturen

Bra för att extrahera espresso
    * temperaturstabilitet och flödesstabilitet, helst genom hela skottet
    * möjlighet att fininställa tempen och trycket

Mindre viktigt:
    * mycket effekt snabbt

Helt oviktigt
    * kokartrycket - temperaturen ska inte över 96 °C

Det är ganska olika uppgifter, eller hur? Jag är ingen ingenjör, och känner inte till hur temperatur/uppvärmnings/tryckprofiler ser ut med olika typer av kokarteknologier, men borde det inte finnas fler möjligheter att lösa det än så som det görs idag? Har hört att t.ex. termoblock ska vara bra på att värma snabbt...
    I väntanstider

Liknande ämnen

1. Hur gammalt är gammalt?
    Av MartinL i forum Espressomaskiner
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 17:23
  2. Levamaskin
    Av svart kaffe i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 09:46
  3. Blanda ditt eget recept på Musetti
    Av Malabar i forum Recept