Strietman ES3, modern levamaskin efter gammalt recept

zix

Well-known member
För de av oss som vill (ha) leva(maskin) så finns en mycket intressant ny maskin nu ute på marknaden. Tänkte att jag skulle tipsa om det. Det är Wouter Strietmans ES3.
http://strietman.net
Wouter har sedan några år varit upptagen med att utveckla en modern efterföljare till gravitations-levan, som väl mest representeras av Arrarex/VAM Caravel. Han är nu inne på den tredje versionen, därav 3:an i modellnamnet, och har nu även gått igenom den (ofta smärtsamma) processen med CE-certifiering.

En ny webbsida finns nu (på länken ovan), och han tar upp beställningar. Det finns ett par andra sidor löst liggande lite här och var också, som är hans gamla, men de lär nog försvinna allteftersom, strietman.net är hans officiella fr.o.m. nu.
Produktionstakten är låg och han har inga planer på att göra den superhög, men kvaliteten ser däremot ut att vara väldigt hög.

För mig räckte det med att se bilderna för att konstatera att "detta skall hädanefter blifva min musik", så inom en icke alltför avlägsen framtid kommer det förhoppningsvis att stå en ES3 på jobbet :)
Andra kanske helst skulle vilja känna på den först. En sak man ska veta om den här typen av espressomaskiner är att det inte går att ånga mjölk med dem. Ska man göra det så får man använda nåt annat. Men som espressoinstrument är det troligen en riktig goding - för alla de som gillar den manuella metoden.

Personligen uppskattar jag väldigt mycket de ideal och tankar som ligger till grund för den här typen av maskin, men har konstaterat att det i princip inte finns idag på marknaden. Det är en väldigt smal nisch han riktar in sig på, Strietman - men för mig är det precis på pricken rätt. Som en väldigt snygg och temperaturkontrollerad Pavoni - utan ångfunktionen.

Mer på
https://www.facebook.com/EspressoStrietman
http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/2014/01/wouter-strietman-es3.html
http://www.kaffee-netz.de/espresso-...2-strietmann-single-shot-hh-es-2-made-nl.html (tråden är på tyska)
 
Senast ändrad:

TTobbe

Well-known member
Det där var banne mig den snyggaste levan jag har sett. Förutom Faemas vägg hängda vintage modell.
 

zix

Well-known member
Håller helt med :) Faeman är ju väldigt svår att få tag i, annars hade jag nog haft en...
 

zix

Well-known member
Kul med fler bilder!
Produktionsmodellen är ännu maffigare. Blank och glänser... :p
 

stefanolo

Well-known member
Jag tror man får en tiolitersdunk med Häxans metallputs med på köpet. Underverket kostar trots allt ändå 1250 € + moms ;)
 

zix

Well-known member
Usch, Häxans som luktar så illa... Jag hoppas att den är lackad, jag. Har spelat olackat valthorn i tio år och använt nog med Häxans för resten av livet...
 

stefanolo

Well-known member
Bra editerat i förstaposten som nu har mycket intressant kött på benen. Jag instämmer i dina kommentarer och blev inte så lite sugen på att försöka få en Strietman att hänga på väggen i köket på jobbet. Jag för en envis kamp, med glimten i ögat, för att höja kaffekulturen över den helautomatiska standardmaskin som står där nu. Vid nästa utvecklingssamtal med VDn kommer en Strietman att finnas med under punkten övrigt ;)

OT: Frans Goddijns blogg, som du länkat till, är läsvärd. En riktig entusiast som har både tid och resurser att djupdyka i espressons underbara värld :) En annan mycket intressant person att hålla koll på i sammanhanget är Stephen Sweeney från USAs Kaffe-Mekka Seattle.
 
Senast ändrad:

zix

Well-known member
O, men lycka till då, stefanolo! Jag har inga illusioner om att övertyga min VD om att köpa in ES3, men ett juste kaffebord har de ställt upp med - det betyder mycket!
 

stefanolo

Well-known member
Nog lite högt siktat att försöka få in en ES3 på jobbet men kanske en begagnad La Pavoni Europiccola. Vet att en av delägarna har en sådan undanstoppad bland sina prylar. Han bor i samma hus vi har kontoret så han kanske kan övertalas att låna ut/skänka den till välgörande ändamål ;) Kollegorna känner till min Londinium 1 så jag har vissa besvär med att övertyga dem om att jag är en vettig människa ändå. Tur att två av tre döttrar gillar kaffe trots att de bara är 8 resp 12 år. Mainstream får nå'n annan vara :)
 

zix

Well-known member
Det är rätt! Mina barn dricker inte kaffe - ännu. Vissa gånger, då de är riktigt trötta och behöver vara pigga, tar de emot en enkel espresso med mycket muscovadosocker eller farinsocker i. De vet att det funkar... Frun gillar dock mjölkdrinkarna, så hemma är det bäst med en bra ångningsfunktion. Kan tänkas att Wouter gör en sån så småningom dock - om det blir en separat grej eller en ny kaffemaskinsmodell får vi se... om den når fram till produktionsbordet. Han la ner ångfunktionen efter första modellen, tyckte det blev för komplext. För mycket kompromisser...
 

stefanolo

Well-known member
Jag tror/tycker att Wouter S gjort rätt genom att göra den simplistiska ES3. Fokus på en fungerande manuell vägghängd espressomaskin. Det bästa som hänt sedan Faema Velox (även om den är en fjäder-leva och har ångfunktion) ;) Jag såg några filmer på Youtube som visar ES1 och ES2. Hade plånboken varit lite tjockare hade jag nog beställt en ES3. Du får rapportera om dina intryck när du fått din ES3:a :)

Förresten, vet du hur temperaturregleringen funkar i ES3? Ingen kokare med högt tryck som kan, likt La Pavoni EP, överhettas i allafall.
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Ja, varför görs det inte fler bra fristående mjölkskummare? Enkelkokare för espresso och fristående mjölkskummare är ju samma som en dubbelkokare bara, fast på olika chassi och kaross. Varför tvinga på folk lastbil när man kan sälja dem både bil och släpvagn?
 

zix

Well-known member
Jag tror/tycker att Wouter S gjort rätt genom att göra den simplistiska ES3. Fokus på en fungerande manuell vägghängd espressomaskin. Det bästa som hänt sedan Faema Velox
Det var det jag tyckte också. Och även det bästa sen Caravel.

Vet inte hur den reglerar, men den lär ju ska hålla temperaturen inom 4 grader Celsius. Knappast en PID, det hade väl varit för komplext ;)
Jag tänkte fråga när han väl har levererat och det finns lite mer tid. Eller så skruvar jag isär den och kollar.
 

henrik82

Well-known member
Ja, varför görs det inte fler bra fristående mjölkskummare? Enkelkokare för espresso och fristående mjölkskummare är ju samma som en dubbelkokare bara, fast på olika chassi och kaross. Varför tvinga på folk lastbil när man kan sälja dem både bil och släpvagn?
Ja det är något jag oxå har funderat över för dom "mjölkskummarna" som finns tycker iallafall inta jag är så mycket att hänga i julgranen. Men frågan är vad prislappen skulle landa på om man ska köpa två apparater istället för en.
 

zix

Well-known member
Dricker man mycket mjölkdrinkar så... Men så som det ser ut med både dubbelkokare och HX så är det ju kompromisser. Inte så konstigt att det har blivit som det har blivit, men det ser ändå lite märkligt ut när man lägger ihop det.

Bra för att ånga mjölk?
* snabbt upp i tryck (mycket effekt tillgängligt snabbt, alternativt smart uppvärmning)
* tillräckligt tryck, behålla trycket
* över 100°C

Mindre viktigt
* temperaturstabilitet
* fininställning av temperaturen

Bra för att extrahera espresso
* temperaturstabilitet och flödesstabilitet, helst genom hela skottet
* möjlighet att fininställa tempen och trycket

Mindre viktigt:
* mycket effekt snabbt

Helt oviktigt
* kokartrycket - temperaturen ska inte över 96 °C

Det är ganska olika uppgifter, eller hur? Jag är ingen ingenjör, och känner inte till hur temperatur/uppvärmnings/tryckprofiler ser ut med olika typer av kokarteknologier, men borde det inte finnas fler möjligheter att lösa det än så som det görs idag? Har hört att t.ex. termoblock ska vara bra på att värma snabbt...
 

stefanolo

Well-known member
Intressanta tankar och iakttagelser. Det jag är lite tveksam till är tanken att temp och tryck 'ska' eller 'behöver' vara konstanta genom extraktionen. Min egen men begränsade erfarenhet säger mig att en fallande temp- och tryckprofil är att föredra för att få fram de goda smakerna och undertrycka/undvika de brända och bittra. Några tillverkare av påkostade pumpmaskiner, exv La Marzocco, KvdW Speedster, Slayer, Synesso Syncra, försöker ge sina maskiner elektroniska möjligheter att efterlikna en fjäder-/manuell levas temp- och tryckkaraktäristik.
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
ojdå, för en förtappad fd espressonörd så kan detta vara vägen tillbaka... wow, vilken guldklimp!
 

zix

Well-known member
En goding, hrbrun :) vi får se hur den är så småningom, det är lite stopp i produktionen just nu p.g.a. problem med någon av packningarna, som inte riktigt höll måttet utan han måste beställa från ett annat ställe. Jag avundas honom inte, det är ingen semester att plocka ihop en serieproduktion för ett enmansföretag. Många saker som kan gå fel...

Du har rätt stefanolo, tempstabilitet är inte allt. Svårt att uttrycka det bra i få ord! Men att temperaturen inte bara varierar oförutsägbart är nog ändå viktigt, liksom att det går att ställa in startvärdet på något sätt. På t.ex. min HX gör man det genom att sänka eller höja trycket i kokaren något (pressostatens inställning), samt genom att flusha mer eller mindre. På ES3, liksom på den ärevördiga Arrarex Caravel, är det en enkel ratt som styr tempen. Vet inte vad den har för profil, men troligen fallande.
 

stefanolo

Well-known member
Du har rätt stefanolo, tempstabilitet är inte allt. Svårt att uttrycka det bra i få ord! Men att temperaturen inte bara varierar oförutsägbart är nog ändå viktigt, liksom att det går att ställa in startvärdet på något sätt. På t.ex. min HX gör man det genom att sänka eller höja trycket i kokaren något (pressostatens inställning), samt genom att flusha mer eller mindre. På ES3, liksom på den ärevördiga Arrarex Caravel, är det en enkel ratt som styr tempen. Vet inte vad den har för profil, men troligen fallande.

Jag är helt med dig. Inte meningen att kritisera det du skrev...men det förstod du ändå :) En förutsägbar/kontrollerbar starttemp och temp- tryckprofil är det man hoppas på/vill ha. På Londinium 1 styrs det av pressostaten och termosifonen. Standardinställningen är 1,3 bar vilket innebär att extraktionen börjar på 93 grader C om omgivande temp är normal inomhustemp, och faller sedan 3-4 grader under extraktionen. För Strietman ES3 tyckte jag mig kunna se att "standardtemp" är 90 grader C och sedan kan man med en liten vridpotentiometer gå lite upp och ner (vet inte hur mycket). Som konstruktionen ser ut blir ju trycket det man själv pressar fram och temperaturen kanske är något mer stabil i och med att gruppen har värmeelementet "i/på sig". Kanske därför standardtemperaturen verkar vara 90 grader C...

Ber om ursäkt att jag svamlar lite och kanske fått något om bakfoten :blush:. Jag har inte lika mycket kunskap och erfarenhet som du, six, m.fl. Men det här är ju hur spännade och intressant som helst :D

Lite OT: Googla Lundgaard pressure profiling. Bl.a. kan man hitta detta rymdskepp . Tror jag med mina skrala ingenjörskunskaper föredrar min L1, där jag kan "pressure profila" genom att låta fjädern göra jobbet, eller "knuffa på" eller "dra" lite i spaken, eller ha full kontroll med spaken på en ES3 ;)
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp