Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 22

Strietman ES3, modern levamaskin efter gammalt recept

För de av oss som vill (ha) leva(maskin) så finns en mycket intressant ny maskin nu ute på marknaden. Tänkte att jag skulle tipsa om det. Det är Wouter Strietmans ES3.
    http://strietman.net
    Wouter har sedan några år varit upptagen med att utveckla en modern efterföljare till gravitations-levan, som väl mest representeras av Arrarex/VAM Caravel. Han är nu inne på den tredje versionen, därav 3:an i modellnamnet, och har nu även gått igenom den (ofta smärtsamma) processen med CE-certifiering.

En ny webbsida finns nu (på länken ovan), och han tar upp beställningar. Det finns ett par andra sidor löst liggande lite här och var också, som är hans gamla, men de lär nog försvinna allteftersom, strietman.net är hans officiella fr.o.m. nu.
    Produktionstakten är låg och han har inga planer på att göra den superhög, men kvaliteten ser däremot ut att vara väldigt hög.

För mig räckte det med att se bilderna för att konstatera att "detta skall hädanefter blifva min musik", så inom en icke alltför avlägsen framtid kommer det förhoppningsvis att stå en ES3 på jobbet
    Andra kanske helst skulle vilja känna på den först. En sak man ska veta om den här typen av espressomaskiner är att det inte går att ånga mjölk med dem. Ska man göra det så får man använda nåt annat. Men som espressoinstrument är det troligen en riktig goding - för alla de som gillar den manuella metoden.

Personligen uppskattar jag väldigt mycket de ideal och tankar som ligger till grund för den här typen av maskin, men har konstaterat att det i princip inte finns idag på marknaden. Det är en väldigt smal nisch han riktar in sig på, Strietman - men för mig är det precis på pricken rätt. Som en väldigt snygg och temperaturkontrollerad Pavoni - utan ångfunktionen.

Mer på
    https://www.facebook.com/EspressoStrietman
    http://kostverlorenvaart.blogspot.nl...etman-es3.html
    http://www.kaffee-netz.de/espresso-u...2-made-nl.html (tråden är på tyska)
    Senast redigerat av zix den 2014-04-02 klockan 20:12. Anledning: La till lite URL:er
    I väntanstider

Senior Member TTobbes avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Det där var banne mig den snyggaste levan jag har sett. Förutom Faemas vägg hängda vintage modell.
    Som min 6åriga dotter sa "Du och din jävla kaffemaskin"

Håller helt med Faeman är ju väldigt svår att få tag i, annars hade jag nog haft en...
    I väntanstider

Medhåll!

Frans Goddijn, en L1-kollega på Londinium-forumet, har nära kontakt med Wouter Strietman. Här kan man läsa ett litet reportage som Frans gjorde vid ett besök hos Wouter S.
    Senast redigerat av stefanolo den 2014-04-05 klockan 09:48. Anledning: stvafle
    Rancilio Silvia v3 (renoveringsobjekt), Ceado E37S

Kul med fler bilder!
    Produktionsmodellen är ännu maffigare. Blank och glänser...
    I väntanstider

Jag tror man får en tiolitersdunk med Häxans metallputs med på köpet. Underverket kostar trots allt ändå 1250 € + moms

Usch, Häxans som luktar så illa... Jag hoppas att den är lackad, jag. Har spelat olackat valthorn i tio år och använt nog med Häxans för resten av livet...
    I väntanstider

Bra editerat i förstaposten som nu har mycket intressant kött på benen. Jag instämmer i dina kommentarer och blev inte så lite sugen på att försöka få en Strietman att hänga på väggen i köket på jobbet. Jag för en envis kamp, med glimten i ögat, för att höja kaffekulturen över den helautomatiska standardmaskin som står där nu. Vid nästa utvecklingssamtal med VDn kommer en Strietman att finnas med under punkten övrigt

OT: Frans Goddijns blogg, som du länkat till, är läsvärd. En riktig entusiast som har både tid och resurser att djupdyka i espressons underbara värld En annan mycket intressant person att hålla koll på i sammanhanget är Stephen Sweeney från USAs Kaffe-Mekka Seattle.
    Senast redigerat av stefanolo den 2014-04-05 klockan 09:48.

Liknande ämnen

1. Hur gammalt är gammalt?
    Av MartinL i forum Espressomaskiner
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 17:23
  2. Levamaskin
    Av svart kaffe i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 09:46
  3. Blanda ditt eget recept på Musetti
    Av Malabar i forum Recept