LONDINIUM I Fler svenska ägare? Erfarenheter och tips avseende "fjäderspaksmaskiner".

stefanolo

Well-known member
LONDINIUM I Fler svenska ägare? Erfarenheter och tips avseende "fjäderspaksmaskiner".

För snart en vecka sedan landade en LONDINIUM I hos mig. Jag håller som bäst på att lära känna denna maskin av "fjäderspakstyp"/spring lever-maskin. Finns det fler svenska LONDINIUM I-ägare? Tror det ska finnas, men har inte läst om någon här på RK. På espressobar.dk tror jag det finns två L1-ägare, Sonne och en till (som jag inte kommer på just nu).

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips (i den mån de är något att ha) och skulle gärna läsa om andras. Det hade också varit trevligt om andra "fjäderspaksmaskinsägare" deltar/delar med sig, exv de som har Ponte Vecchio Lusso, Quick Mill Achille, Izzo Pompei, Bosco, Bezerra Strega, KvdW Idrocompresso m.fl. Jag hoppas på positivt erfarenhetsutbyte och slipper gärna tyckande och spekulationer från experter som inte har eller har haft "fjäderlevor". Frågor och tips är såklart alltid välkomna från alla oavsett vilken typ av maskin man har i sin kaffehörna. Vid det här laget har jag läst alldeles för många osakliga och känslomässiga forumdiskussioner (på andra forum, inte RK) om L1 och andra maskiner, baserade på tyckande. Saklig problematisering gillar jag :)
Tack på förhand! :)

Edit. Ändrade stavfel och lite på några formuleringar.
 
Senast ändrad:

zix

Well-known member
OJ, vad kul!
Jag har erfarenhet av i princip samma grupp som den du har, med fjäder och allt, men inte av Londiniumen. Har en Bezzera B3000AL, från slutet av åttiotalet. Står tyvärr fortfarande i källaren och väntar på att jag ska få tummen ur och byta packningar i den. Min Bez har ingen extra pump i sig som Stregan, det är en ren leva. Med HX.

Om din maskin är så bra som jag tror så kommer du ha mycket glädje av den, och du kommer att behöva en bra kvarn - som jag ser att du redan har.

Det enda jag kan säga som är viktigt i den dagliga användningen är om du ska flusha med levan. Man får hålla i ordentligt, annars säger det ka-bang när man släpper :O Men det lär du väl ha upptäckt vid det här laget isåfall.

Min Bezzera har mycket personlighet, vilket jag tror beror på kombinationen av leva och HX. Men det är inte svårt på något sätt att göra kaffet - och bara man ser till att flusha så får man oftast till rent gudomligt goda shots. Oftast med lite mindre crema, och, precis som det brukar sägas, med större variation i smaken mellan olika kaffen. De godaste espressos jag har gjort, har jag gjort på Bez. Hon springer i åttor runt min gamla Vibiemme Domobar med E-61. Och den var inte dålig den heller.

Sen är det en lite speciell grej med leva, just i det att man kanske uppskattar den relativa tystnaden när man gör sin espresso, endast ackompanjerad av ljudet från en lätt klonkande fjäder (min klonkade på slutet iallafall), och kokarens susande. Och att man uppskattar den liksom "närmare kontakten"" man får med extraktionen. Jag var iallafall helt fast efter att jag väl hade skaffat den - insåg att för mig fanns inga andra alternativ än leva framöver.

På mitt portafilter finns ett litet hål borrat, som jag antar är till för att undvika portafilter-nysning. Det funkar finfint - men man måste fortfarande vänta tillls spaken har gått hela vägen upp och det slutar rinna - det är väl den enda nackdelen egentligen. Det rinner alltid igenom typ 60cc eller hur mycket det nu är som ryms i cylindern när man har fyllt den. Man lär sig snabbt att flytta bort koppen när man tycker att det ser klart ut, och det går inte åt lika mycket vatten som när man kör med E-61 (där sprutar ju returvattnet ut i baljan så det stänker om det), men det går ändå åt. Och det är brunt. En liten sak på det stora hela kanske...

Mjölkskumningen är det knappast någon idé att prata om, det lär ju vara helt olika på din och min maskin. Vi lär inte ha samma storlek på kokare, samma tryck i den o.s.v.
 

stefanolo

Well-known member
@svartvest. Hoppas det ska vara värt väntan. Skoj att du är intresserad. Har läst många av dina intressanta och kunniga poster. :)

@zix: Kanon! Vilken feedback! Tack! Jätteskoj att läsa om dina erfarenheter och tankar kring Bez.

Gruppen verkar vara en beprövad och väl förädlad variant. Enligt uppgift sitter samma eller nära nog identisk grupp på KvdW Mirage Idrocompresso. Ett hyfsat kvitto på kvaliteten. Just fjäderspaksmaskiner verkar vara i rampljuset igen med tanke på att flera av de riktiga prestigemaskinernas konstruktörer verkar vilja efterlikna temp-och tryckprofilen hos spring lever-maskiner i sina avancerade pumpmaskiner, exv Synesso, Slayer, KvdW, La Marzocco. Spännande!

När det gäller kvarnen är jag än så länge nöjd även om jag gärna skulle vilja ha haft tillbaka min OE Pharos med 68mm koniskt malverk. Men jag vill helst kunna ha en smidig "on demand-hantering", och det blir det inte riktigt med singeldoserad handvevad kvarn. Som du skriver måste man hålla i ordentligt när man flushar rent spridarfiltret efter draget skott. Nu tränar jag Crossfit regelbundet, så det blir inga problem :p;)

Jag har ingen tidigare erfarenhet av HX så jag vet inte riktigt hur det funkar med hanteringen av en sådan. L1 har termosifon (som väl på sätt och viss är en sorts HX, men som inte behöver flushas för att få rätt temp.) och verkar enligt de flesta rapporter vara (mer än) tillräckligt tempstabil. En lagom fallande temp- och tryckkurva genom extraktionen och sedan snabbt upp till utgångstemperaturen (93gr) igen..skott efter skott. Inga cooling flushes här inte. Enda "nackdelen" är väl att man får vänta några sekunder med att ta ur pf tills spaken kommit hela vägen upp, men det upplever jag inte som särskilt påtagligt. Det går snabbt. Tar man bara ur pf lite stabilt och försiktigt kan man släppa ut luften/trycket utan "nys".

Har man väl anpassat baristahandlaget till maskinen får man grymma skott ur den. Det smakar fantastiskt gott och L1 är påfallande förlåtande. Inte många "sink shots". Smakerna kommer fram väldigt tydligt. Smak är ju alltid subjektivt men jag är positivt överraskad av hur bra det blir. Och då kör jag med nästan en månad "gamla" bönor, förvisso av bra kvalitet (Veras från Solde i Malmö). Dricker inte många med mjölk längre då raka dubblar (30-50 ml) smakar så gott. La Spazen var verkligen ingen dålig maskin men nu spelar jag i en helt annan liga känns/smakar det som.

Känslan och upplevelsen av att bara höra lite sus när nytt friskt vatten sugs in i kokaren, och när det porlar lite lockande från koppen under extraktionen, är beroendeframkallande. Den grymt stabila och solida känslan i maskinen i kombination med det diskreta droppandet/rinnandet från pf ner i koppen är ren njutning. Känns som att eventuella investeringar/uppgraderingar i framtiden kommer ligga på kvarn- och rostsidan, definitivt inte på ny espressomaskin. "Slave to the spring lever" ;)

Var sitter hålet i ditt pf? Låter som en intressant lösning. Nu händer det ju lite oftare att lite kaffe skvätter upp mot gruppackningen, och som måste borstas bort innan nästa skott (inte jätteofta, men då och då). Volymen i koppen kan ju bli lite olika beroende på hur fint man maler, hur mycket man doserar i pf, hur hårt man tampar och hur länge man preinfuserar. Det kan bli allt från 20ml ristretto till 60ml superdoppio. Jag ligger nog oftast runt 30-40ml såhär långt, men det kan nog som sagt komma att variera lite beroende på nämnda parametrar. Jag testar lite med att dra undan koppen när det blondar och ibland lite senare. Ska också testa att gå på vikt istället för synlig volym för att ta reda på vilket förhållande mellan torr kaffevikt och espresso i koppen som ger bäst resultat.

Mjölkskumningen går som en dans pga att kokaren, som är på 2,3 liter, hela tiden har ordentligt med tryck och ånga. Jag bytte ut standardtoppen på ångröret (4*1,2mm) till en topp med 4*1mm. Köpte även en 2*1mm men den övertygade inte. Med 4*1mm går det lätt att kontrollera skumningen för önskat resultat.

För att vara en "hemmamaskin" känns L1 ruskigt solid och proffsig. Byggkvaliteten är riktigt hög och jag gillar "no nonsens"-approachen och det relativt diskreta utseendet (även om pjäsen tar plats på köksbänken). Tillgängligheten och supporten från konstruktören Reiss Gunson adderar också till de behagliga efterköpskänslorna, precis som det egna forumet på londiniumespresso.com, där de L1-ägare som vill kan registrera sig och ge varandra support.

Hoppas du snart får tummarna ur och fixar med nya packningar, så vi kan få lite extra drag under portafiltrena på spring lever-banan :)

Tack igen för din detaljerade feedback! Riktigt skoj att läsa! /Stefan

tillägg: zix, jag hittade just den tråd på toomuchcoffee.com där du köpte din NOS (new old stock) Bezzera B3000AL. Ett klipp skulle jag säga. :)
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Tack för det stefanolo, jag beklagade mig för frun att jag inte var nöjd med en rostning kände att jag ville förstå hur smaker och bryggning hänger ihop. Känns att det ständigt finns luckor i "kaffevärlden" men lite har man snappat sedan jag trillade(snöade) in på kaffe runt 2003...
 

zix

Well-known member
Haha, jodå Stefanolo, beanie blev sur... det hade jag glömt :)
Tack för de vänliga orden! Jag fattade inte först vilken bra deal det var, men tänkte inte ens två sekunder utan bara beställde. Hade letat leva länge då.

Reservpackningar är inte helt lätta att få tag i, men jag tänkte få reparationsprojektet i sjön nu i vår. Den kan ju inte bara stå där och rosta ihop!
 
Topp