Nytt Jobb - Ny Maskin

matlar

Active member
Jag köpte en begagnad Kitchen aid espressobryggare för många år sedan när jag studerade, kan inte fatta att den klarat av så många kaffe som den gjort, men nu sjunger den på sista versen!

Jag vill byta upp mig och är intresserad av att lägga upp till 10 000kr, kan köpa från Europa om jag får mer för degen. Vad skulle ni rekommendera?

Och jag gör ungefär lika mycket espresso och cappuchino men jag dricker espresson...

Tack för tipsen/ Mattias
 

svartvest

Well-known member
Bella barista Bezzera? De verkar ha en bra kvalite och en lagom storlek. Bz10

Koffej säljer ett monster, Elektra T1 bra maskin!!
 
Senast ändrad:

Ubbe

New member
Den här köpte jag i somras, hade ungefär samma budget som du och ville ha två kokare då sambon endast dricker mjölkvarianter : http://www.amazon.de/gp/product/B00...&pf_rd_t=101&pf_rd_p=455353807&pf_rd_i=301128

Om du vill läsa om maskinen så sök på Breville BES900. Det är samma maskin fast för tyska marknaden.

Massa fördelar - inte minst priset, den är billig då den byggs i Kina (men har italiensk pump) - men också eluppvärmt brygghuvud, PID, smart spak för ångreglering, två kokare som sagt, vattenpåfyllning från framsidan, tyst, går att programmera auto-start så den är varm på morgonen (den stänger ner sig själv efter några timmar).

Tre nackdelar, första är att man inte kan avkalka kokarna själv, så viktigt att använda de medföljande filtrerna samt gärna bo någonstans där det är mjukt vatten, det andra är att den inte är lika snygg som de Italienska kromade donnorna. Men det är ju subjektivt såklart :) Till slut att de har en konstig passform för sitt 58 mm portafilter så jag kunde inte använda det blindfilter jag hade till min gamla Rancillio Silvia.

Breville har släppt en uppdaterad version, BES920, i Australien och USA, som man kan kalka av, och har lite andra förbättringar. Tror inte den kommit in under Gastroback ännu dock.

Maskinen säljs under namnet Sage Dual Boiler i Storbrittanien från t.ex. Amazon.co.uk, men är billigare från Tyskland och Amazon.de (under namnet Gastroback då).
 
Senast ändrad:

Coriander

Well-known member
Kolla begagnatmarknaden. Du kan få mycket maskin för pengarna. Alternativt är nog Bezzera ett bra val om du vill ha nytt. Jag kör Giotto evoluzione. Är mkt nöjd men den ligger över din budget i nypris/Henrik
 

matlar

Active member
Tack för tipset om Breville, dömdes dock ut gälladne utseende av min fru.

Just nu så ligger Bezzeran bra till
 

Rajtin

Member
Hej, köpte bezzera BZ10 från italyoutlet och är jättenöjd. Bra service och kunnig personal dock lång leveranstid.
 

matlar

Active member
Är inne på en Bezzera BZ10 men kollar även på, Expobar Brewtus IV, Isomac Millennium, Vibiemme Domobar Junior eller Quick Mill Andreja. Helt jävla omöjligt för min ringa kunskap att välja...

Dagens I-landsproblem? Ja, men fortfarande ett problem
 

svartvest

Well-known member
En rangordning (enligt mig kvalitet och känsla och även tankar utifrån långtid på forumet, men det gör inte att jag har rätt jämnt.)
Bezzera 2 vibiemme och Andrejan 2,5 brewtus och sist Isomac.
 

larsa

Well-known member
Jag köpte en begagnad BFC Junior för många år sen. Går som en klocka och byggd som en tanks. Jag är otroligt nöjd med den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp