Ekologisk espresso

antto77

Active member
Hej,

vad har ni att rekommendera gällande ekologiska espressoblandningar? Då kaffe är ett av dom mest besprutade vill man gärna köpa ekologiskt om möjligt. Läste dock på Johan&Nyströnms sidor att även om bönderna inte certifierar sig (p.g.a. höga kostnader) så är mycket av deras kaffe ändå odlat enligt ekologiska principer. Det jag tänker på är att slippa oönskade rester av bekämpningsmedel. Nog om detta.

Vilket ekologiska espressobönor kan ni rekommendera?

//Andreas
 

Jay

Well-known member
Det komplicerade är just det, att en certifiering oftast sätts på sämre bönor, som växer längre ner (robusta växer bara lågt), som utsätts i högre grad för angrepp. Jag har stött på kaffe man kan köpa som kostar några kronor till om du vill ha den certifierad. Det betyder alltså att kaffet ÄR ekologiskt, men att certfieringen kostar extra till certifieringskroppen, inte till bonden.

Om du köper kommersiella kaffen så bör du köpa KRAV/Ekologiskt certifierade bönor eftersom de är ganska låg kvalitet ändå. Köper du bättre kaffen från specialkaffehyllan, så är de i regel i stor utsträckning redan ekologiskt odlade utan certifiering.
 

martink78

Well-known member
Intressant, var har du läst att kaffe skulle vara ett av de mest besprutade grödorna? Jag har nämligen läst det motsatta, att kaffe besprutas relativt lite eftersom koffeinet fungerar som en naturlig pesticid. Te skall t.ex besprutas mer än kaffe enligt det jag läst.
Naturligtvis är det bra att välja ekologiska alternativ ändå, jag undrar bara eftersom som sagt läst det motsatta.
 

antto77

Active member
@jay

intressant information. Jag brukar köpa J&N bönor som ju verkligen är "handplockade", iaf får man det intrycket av deras jobb med bönderna världen över. Baserat på det du skriver är alltså bönorna i princip ekologiska, men man sätter inga pengar på att certifiera. Dom har ju en ekologisk variant i sitt utbud, hur tror du att dom tänker där? Att dom måste ha en ekologisk i sin portfölj för att folk inte vet det du skriver?
 

antto77

Active member
@martink78

Vi köper det mesta ekologiskt, inte för att jag är nån trädkramare men för att jag tror att det är bra att inte proppa i sig så mycket skit som finns i vår mat idag. T.ex. besprutade bananer vill man ju inte ta i, inte heller besprutade gröna Granny Smith äpplen som är så hala så dom faller ur händerna då man tar i ett äpple.

Läs följande på KRAVs websida

http://www.krav.se/artikel/krav-markt-kaffe

Kaffe är en råvara som besprutas med ett av de giftigaste bekämpningsmedlen som är förbjudna i EU och som påverkar både odlare och natur. Jag vill helst slippa dessa ämnen i min goda espresso, om jag bara kan!
 

nylndr

Active member
Bra tråd. Köper enbart "ekologiskt" kaffe. Stockholm Roast jobbar t.ex. bara med ekologiskt som jag förstått det. Vad är det för certifiering ni menar kostar extra? Kan man inte bara skriva ut just "ekologiskt" på ett kaffe om det är ekoodlat? Eller behövs det en certifiering för det?!
 

hne

Well-known member
Vad innebär "ekologiskt"? Det är ganska stor skillnad på krav, demeter och eu-blomman, till exempel. Alla tre är certifieringar som står som oberoende garant för att vissa riktlinjer följs. I övrigt kan nästan vem som helst kalla nästan vad som helst för ekologiskt.
 

TheDude

Well-known member
I övrigt kan nästan vem som helst kalla nästan vad som helst för ekologiskt.

På samma sätt som livsmedelsproduktioner godtyckligt kan lägga till ord som färskpressad, nybakad, original recept från 1799, osv utan att det egentligen betyder något, eftersom det inte är definerat vad det betyder.
 
Senast ändrad:

antto77

Active member

Fairtraide är en organisation som inte går att lita på. Jag har själv erfarenhet av konstiga "affärer" Fairtrade och företag emellan. Jag litar inte ett dugg på fairtrade, iden är väldigt god, tyvärr funkar det inte så i verkligheten.

Och det är absolut som någon sade väldigt stor skillnad på olika certifieringar. KRAV är den som ställer högst krav, EU lövet är väl inte riktigt 100%. T.ex. sade dom på Johan & Nyström senast jag var där att med EU lövet behölver inte 100% av bönorna vara ekologiska för att få använda EU lövet.

Man blir lurad vad man än försöker tro på verkar det som. Jag tror att det bästa är att köpa från mindre rosterier som öppet redogör för var dom köper sina bönor, t.ex. har J&N bilder och videon på kaffebönder dom köper ifrån. Verkar mer trovärdigt än att KRAFT eko-certifierar sina bönor.
 
Topp