Från blå musetti till vad?

cityjazz2000

Active member
Hej kaffenördar!

Jag har i flera år kört på Musettis blå påse (100%arabica) och har tyckt den är väldigt prisvärd. Köpte alltid 250g påsarna.
Sedan ett tag tillbaka finns inte dessa, och jag har då istället köpt Musettis stora 1kg påsar med 100% arabica. Fanns två olika och jag tycker bägge är ok.
Idag köpte jag i brist på dessa Garant ekologisk espresso 100% arabica.
Har läst mycket negativt om denna, men jag tycker den är ok. Ekologiskt är ju stort plus, och den kostar 43kr för halvkilos-påse på willys.

Min fråga till er är vad som skulle kunna ersätta den blå musetti som inte längre finns? Jag vill ha 100% arabica då jag inte är något fan av robusta-smaken. Självklart vet jag att det finns dyrare kaffe som är bra, men jag vill ha tips för cirka 100kr per kilo. Har inte råd med lyxigare kaffe till vardags.

Har för övrigt en gammal ECM Giotto och en Minimoka-kvarn som jag använder för mitt kaffedrickande.

Tack på förhand!
 

hne

Well-known member
Att hitta råkaffe för 86kr/kg är inte så lätt. Så låga priser har jag bara sett på rawcoffee.se (som jag själv inte provat, bara fått PM från)
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
finns säkert något billigt på typ lidl eller liknande,
men tror inte det smakar bra..

kan inte komma på någon annars. :)
 

cityjazz2000

Active member
Har inte energi till att rosta. Vill också tillägga att jag ångrat mig gällande Garants ekologiska bönor. Dom är inte så goda tyvärr. Ekologiskt är plus som sagt, men smaken är ingen höjdare.

Hoppas på fler svar, och åtminstone något tips på färdigrostade bönor.
 

ask2

Well-known member
Jag har köpt 250g blå och brun musetti i göteborg (willys mölndalsvägen)
 

cityjazz2000

Active member
Har frågat butikspersonalen och till och med åkt runt till olika butiker som tidigare haft den blå 250g Musetti-påsen.
Verkar omöjligt detta...
Får väl glida förbi Willys i GBG nästa gång jag åker dit och bunkra upp.

Annars då... Några från bönor från typ Zoegas eller Arvid Nordqvist som blir drickbara espressos?
 

cityjazz2000

Active member
Upptäckte till min glädje att det kommit nya 250g påsar med Musetti 100% arabica. Väldigt prisvärt kaffe enligt min mening!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp