Liten rostare, men större än hemmarost

Hej,

Tips på var man hittar en bra, men inte för dyr, kafferost för lite mer än hemmabruk? Letar också en begagnat-marknad för sådana, men hittar inget......

Tack
Sven
 

svartvest

Well-known member
Det har varit en Maggiolino på blocket men den är borta nu, kanske en /år säljs på blocket. Varsego och lycka till på din jakt efter rost.
 

svartvest

Well-known member
Den finns att förhandsboka på bellabarista, dock har generosten haft problem att få fram reservdelar...
 

Molarin

Well-known member
Kanske en Toper Cafemino? Tror att Trollklint körde på en sådan tidigare.
Vävra har en 1,5 kg Giesen.
 

Coriander

Well-known member
Vet inte hur stor kvalitetsskillnaden är men jag har tittat på Alibaba.com. Där finns det varierande 1kg-rostar från 1000-1500$ och uppåt. Sök på JLJ-1 till exempel. En quest M-3 kostar 1300$+frakt från USA. Samma rost från Alibaba.com kostar 1000$+140$ i frakt. Värt att kolla lite iaf. Vet man sen vad som är viktiga funktioner/komponenter på en rost så är det bara att kolla med säljaren angående den specifika rosten/Henrik
 
p.s.

Stort tack för alla svar. Jag har egentligen ingen brådska, men ska försöka lära mig för- och nackdelar med olika modeller, och med olika handelsplatser. En sak jag inte förstått, t ex, är för- och nackdelar med el resp gas.
 

Coriander

Well-known member
Jag är ingen expert men vad jag läst mig till så har jag tolkat följande: gasol ger snabbare effekt om man höjer eller sänker värmen. Du får inte samma gensvar med el. El är smidigare att köra med inomhus. Den nya stora Gene café kör på el och lovordas. Med gasol måste man nästan ha någon form av dubbelkoppling. Om den ena tuben tar slut, tar nästa tub vid. Sen verkar det vara två läger avseende typ av rost. Den ena är väl "fluid bed roast" som rostar med enbart varmluft. Den andra är den klassiska trumrosten.
 

svartvest

Well-known member
Helt riktigt Coriander, gasol är bättre när det gäller värmereglering. Dock är det inte så praktiskt för en hobbyrostare att hålla på med gasol...Sedan så lär man sig ganska snabbt maskinens tröghet och egenheter..ingen maskin är den andra lik. Det som man skall ta in som en premiss är att kunna kyla bönerna snabbt efter rostning, det är en svaghet på hemmarostar.
 

bauta

Well-known member
Jag är förvånad att det inte kommer mer hemmarostare. Gasol el el-drivna, i rostfritt med nån elmotor. Det finns klart en marknad här e korvstoppning & ölbrygg hemma.
Det ska inte behöva kosta några tiotusentals kronor. Materialkostnaden borde eg inte bli mer än några hundra, om du har lite volym.

Sökte på Kickstarter & fundedbyme, men dåligt utfall:
Denna fallerade: https://www.kickstarter.com/projects/1622918316/roast-coffee-at-home?ref=search
buzzroaster.com
 

edtbjon

Well-known member
Lite gammal tråd, men dock svar på ämnet...
Jag är på väg att beställa en Huky 500 som är en halvkilosrost. det finns mängder av information främst på home-barista.com. Den går på gasol och är avancerad nog för att kunna köra/tillämpa alla variabler och parametrar som de större trumrostarna har. Grundsatsen kostar knappt $1100. Sedan kan man beställa diverse extraprylar och modifikationer. Det springer iväg lite, men för typ $1500 så är man i land. (Tja, kanske tull och moms oxå... :blink:) Grejen med Huky-rosten är att den är klart bärbar med en totalvikt på typ 10kg eller så. Jag ska som sagt köpa en strax och kommer att skriva en presentation/review av maskinen när jag väl har kommit igång och kan njuta av ett löjligt gott hemrostat kaffe brevid tangentbordet... :lol:
J pipe E2.jpg

Det finns större... (om jag hade egen kåk istället för att bo i lägenhet). I samma forum (home-barista...) finns det gott om info (ett flertal trådar med typ 250 inlägg i varje tråd...) om en maskin som heter TJ-067 som finns både med eldrift och gasoldrift. Den klarar (i gasversion) mer än ett kilo utan att tveka eller baka bönorna. Elversionen funkar tydligen bra den också, men jag har ingen aning om vad maxkapaciteten är för den elektriska. Det är en bordsmaskin som ser ut som en klassisk trumrost (alltså ungefär som ett ånglok med lite fantasi :lol:). Tydligen rejält byggd då den väger in på typ 100kg! Skeppas från Kina till Sverige å kostar knappt $3000 plus frakt på drygt $200. Sedan kan man anta att det finns risk för att tullarn är där och snokar å vill ha pengar oxå.
2707_tj-067_electric.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp