ROK espresso. Hur gör ni? Crema? Tryck? Mängd kaffe?

Hej Kaffevänner!

Jag tog tillslut mod till mig och införskaffade en ROK. Kaffet blir ganska bra och stunden när jag preparerar är härlig, men det viktigaste på espresson, creman, saknas. Jag har provat att överfylla cylindern för mera tryck, men för endast i bästa fall lite tunn crema ute i kanterna. Har ca 15 g kaffe för en dubbel shot. Vad tror ni? För dåligt kaffe? För varmt vatten? Hjälp en kaffebroder i nöd. Hur gör ni?
 

svartvest

Well-known member
Crema har varit kännetecknet på en bra espresso. Dock har det varit en diskussion om verkligen creman tillför något till koppen eller om det är resultatet av att robustan i italienska espressoblandningar.
ROK vet jag inte om det är någon mer som har på detta form..den har tagits upp men inte så mycket mer vad jag vet.

Välkommen och snygg avatar!!

Så lägger jag till: Har du kvarn??
 
Senast ändrad:
Tack för era kommentarer. Ja, jag har en Krups Grind Expert. Kör just nu på den finaste inställningen. Nästa steg hade jag tänkt skulle bli att införskaffa en ordentligare kvarn med malverk. Några tips om en vill hålla sig under 1000lappen? Vill gärna ha en vacker crema.

Gällande bönor kör jag med lite olika. Tips på bra bönor mottages!
 
Senast ändrad:

henrik82

Well-known member
Vad jag har lyckas se på klipp från youtube så är det inte så många som får så mycket crema om dom får det, ser mest ut att bli ett tunt skikt på toppen nästan så att man kan se igenom det. Men sen vet man ju inte hur gammalt deras kaffe är för det spelar ju oxå in.

Men det viktiga är ju att espresson blir god, jag har haft ett öga på den ett tag nu men inte riktigt vetat om det är värt pengarna så då måste jag ju fråga om det är det?
 
Alltså som sagt, det går ganska smidigt, och det ju en härlig stund när en väl står där och grejar. Så det är väl inte de sämst investerade 1700:- jag spenderat, även om jag hade velat ha det där fina lagret med crema för total tillfredställelse. Jag fortsätter kämpa!
 

hne

Well-known member
Klarar ditt kaffe ett Pinch Test så borde det iaf vara finmalet nog:
https://www.sweetmarias.com/library/content/espresso-grind

Det är möjligt att ett gammalt kaffe ändå inte ger ordentlig crema, försök hitta bönor med antingen bäst före-datum väldigt långt i framtiden (svårt, olika rosterier har olika uppfatttning om kaffets hållbarhet) eller med specat rost- eller packdatum.

Prova fylla filtret upp till kanten, struket mått. Ofta brukar maskiner konstrueras med filterkorgar där detta är en inte allt för orimlig mängd, oavsett filterstorlek.

En viktig detalj för bra crema är en varm maskin så prova gärna värma upp ordentligt, kanske med blindskott med bara vatten före.
 

Ultimo

New member
ROK Espresso

Hej!
Jag bevistade precis häromveckan en liten espressokurs på Solde (Dan).
Han va inne på ca 20 gram för en dubbel (även om många böcker m.m.
säger 7 resp. 14 gram), en rinntid på ca 25 sek (+/- 5 sek) med jämn,
kontrollerad stråle. Viktiga saker är att det är rent, rätt temp och malning.
Creman är (enligt mig och faktiskt Dan också) avhängig färskhet på bönorna
i väldigt hög grad. Robustan gör sitt till och är man italienare så vill man ha
sina 10% i (espresso)blandningen för att lyfta fram eventuell mjölk/stänk men
utan att tillföra så mycket till smaken (enl. två kaffehus som jag besökte i ITA i somras).
Solde körde ca 40-50% Brazil som bas & spetsade med lite olika variationer.
/Ultimo
 

henrik82

Well-known member
Så nu har det gått 3 veckor och då kommer frågan om ROKen har hamnat på hyllan som prydnad eller om den är en viktig del av dagens kaffe? :)
Följdfrågor om du använder den :lol:
Har du fått till crema?
Är du fortfarande nöjd?
Har du fått till snitsen med den så att du nu kan göra 2 lika espresso?
 
Tack för ditt engagemang kaffekompis.

Jag börjar samtliga av mina vardagar med en dubbel espresso, när andan faller på kan det bli en macchiato alt en cortado. Går just nu mellan att mala själv och färdigmalet, men upplever att det blir bättre när jag kör med färdigmalet. Nästa steg torde därför vara ny kvarn, men vi får se. Creman lyser med sin frånvaro, får ett tunt lager ibland så det får en väl vara nöjd med.

Är fortfarande lite ojämn, men upplever att det sakta går framåt.
Kämpar vidare!
 

henrik82

Well-known member
Då kommer det nog bli en sån när jag kommer hem efter påsken :)

Vad har du för kvarn? Köpte en Vario W och är super nöjd med den, men jag blanda väldigt mycket bland mina bryggare så och kör en kaffe åtgången så den är nästan ett måste :) men den är inte den bästa när det kommer till espresso med original malskivorna så det blir nog att jag köper keramiska malskivor :) För då kan jag köra min mypressi oxå :)

Jag tror att det kan bli svårt att få till bra crema med den, för jag om jag inte har fel (och om jag har det så rätta mig :)) så krävs det mer tryck för att få till det bra.

Ja det är ju en manuell maskin så då är det ett litet michen att få till det till en början :) men skam den som ger sig
 

Kotten

Member
lånar tråden för en fråga,
skulle Wilfa kvarnen funka till denna eller behövs det vassare kvarn?
blev lite sugen på ROK'en :)
/Tommy
 

Coriander

Well-known member
Jag har snubblat ner i leva träsket, är inne på min tredje leva-maskin. De två första (Faema Faemina och Zacconi) levererade inte mycket crema. Min tredje är en rejäl leva som troligen levererar ett högre tryck, ger rejält med crema. Sen får man olika mkt crema beroende på hur hårt jag tampar. Kanske ROKen ger ett något lägre tryck? Enbart spekulationer... Färskrostat kaffe, gärna med robusta i ger generellt mycket crema, men det är trots allt smaken på kaffet som avgör.
 
Topp