La Spaziale Mini Vivaldi II Avkalkning de luxe!

stefanolo

Well-known member
Dagarna innan julafton hade jag lite härlig ledig tid och bestämde mig för att vårda min La Spaz lite extra. Den var i fint skick redan när jag köpte den men visste att det var dax för en avkalkning av både ång- och bryggkokaren snart. Maskinen har hela tiden varit utrustad med avhärdningsfilter vilket gör att kalkavlagringarna inte växer till så snabbt....men nu ville jag ändå ta lite extra väl hand om maskinen :)

Såhär gick jag tillväga:

Avkalkning av ångkokaren:

02.jpg

Skruva av knoppen på ångspaken. Lägg maskinen på mage (för att komma åt skruvarna i botten som håller fast sidopanelerna. Vänd sedan tillbaka maskinen så att den står upprätt igen! ) med trä-/plastklotsar under "nedre" framkanten samt under "övre" framkanten, så att inget på framsidan kommer i kläm och skadas. Sidopanelerna lösgör man genom att ta bort dropp-/spillbrickan och sedan lokalisera och lossa skruvarna på insidan där droppbrickan satt, på maskinens ovansida/koppvärmaren och på maskinens undersida.


03.jpg

Insidan från ovansidan. Ordning och reda.


04.jpg

Undersidan.


07.jpg

Maskinen naken.


14.jpg

Innanmätet sett från baksidan.


15.jpg

Innanmätet sett från maskinens ovansida (när maskinen ligger på mage).


18.jpg

Vänd tillbaka maskinen igen så att den står upprätt. Vakuumventilen på bilden ovan ska skruvas av (innanför kopparkoppen).


20.jpg

Använd 19mm-hylsa.


23.jpg

Denna årsmodell är utrustad med tapphål i botten av ångkokaren och kan enkelt tömmas utan att behöva suga/sifonera ut vattnet (vilket är ganska tidsödande). Det här gick snabbt och smidigt. Glöm inte att ha en burk under! ;)


26.jpg

17mm-hylsa eller -nyckel behövs.


27.JPG

Skruven/pluggen i tapphålet borta och vattnet rinner lätt ur (glöm inte att först skruva bort vakuumventilen på ångkokarens ovansida). Mät upp hur mycket vatten som kom ur kokaren och notera denna mängd. Bra att veta då du ska fylla på med avkalkningslösning, så det inte blir för mycket i kokaren. Överfyllning är inte att rekommendera.


37.jpg

36.jpg

Skruva tillbaka "bottenpluggen" (glöm inte gängtejp. Se påpekandet några rader längre ned) och fyll på avkalkningslösningen med hjälp av en tratt. Denna IKEA-tratt passade perfekt i hålet. Röd Pri funkar utmärkt. Jag gjorde en något starkare lösning än enligt receptet på flaskan. Kanske inte behövs. Men... better safe than sorry. Man får peta med en pinne i tratten så att luft kommer ut ur kokaren och inte hindrar lösningen från att rinna ner. Skruva tillbaka vakuumventilen (glöm inte gängtejp. Kan kännas onödigt då den ska ur snart igen, men du vill inte ha övertryck i kokaren och otät plugg i botten eller otät vakuumventil).

Anslut till nätuttaget, starta maskinen och värm upp maskinen/ångkokaren tills templampan slutar blinka. Kör lite vatten genom varmvattenmunstycket så att ev kalk i rören försvinner. Stäng av maskinen och låt den svalna. Låt lösningen verka i kokaren och rören ca 45 min. Skruva av vakuumventil och bottenpluggen och töm ut avkalkningslösningen (och smutsen/kalkkavlagringarna som fanns inuti). Normalt ska man nog bara behöva göra denna procedur ett varv/en gång (per år), men jag körde två varv med avkalkningslösning innan jag sköljde igenom rent vatten och tömde, två-tre gånger, med mellanliggande uppvärmningar (körde bara kallt vatten igenom tredje gången) av ångkokaren så att det blev riktigt rent och fräscht. Kör även ordentligt med rent vatten genom varmvattenmunstycket om du kört avkalkningslösning genom rören.

Att avkalka och rengöra ång- och bryggkokarna är en ganska tidsödande syssla, men ha tålamod och gör det i lugn och ro så har du en så gott som ny maskin när du är färdig. Byt avhärdningsfilter i vattentanken en gång om året så är du på säkra sidan. Vissa filter kan "återupplivas" med salt. Instruktioner finns på nätet. :)


38.jpg

Röd Pri eller citronsyra funkar bra.


39.jpg

Gängtejp behövs det gott om. Se till att ha detta hemma innan du börjar. Ny gängtejp behövs varje gång du skruvar i plugg och ventil. Vid sidan om ligger vakuumventilen.

Avkalkning av bryggkokaren:

När jag ändå hade öppnat maskinen passade jag på att avkalka bryggkokaren också. Egentligen är det nog denna som används oftast/längst tid och därför behöver avkalkas mer regelbundet (ca en gång per år). Vänd på maskinen igen så att den ligger på mage. För att lättare komma åt och skruva av bakstycket/låsringen/elementet är det bra om maskinen ligger på mage. Mycket lättare att ha maskinen på mage när du ska avkalka insidan på bryggkokaren. När maskinen ligger på mage kan du hälla avkalkningslösning i kokaren och låta stå. Det blir lite svårt när maskinen är upprätt och kokaren då är i horisontalläge ;)


44.jpg

Lånad bild.jpg
Bild lånad av Endo på S1cafe.com (La Spaziale-forumet)

Var noggrann och försiktig när du skruvar av "bakstycket"/låsringen på bryggkokaren. Använd en träkloss och hammare/gummiklubba och knacka mot en av tapparna/taggarna tills muttern/låsringen lossnar. Det kan behövas ganska bestämda slag, så se till att maskinen ligger stadigt på sina klossar, är fast förankrad och inte åker iväg/ner i golvet ;)


45.jpg

Ringen/muttern av.


47.jpg

Använd ett stämjärn och kila försiktigt in det (med försiktiga knackningar) och bänd försiktigt loss bakstycket/värmelementet. Var försiktig och använd inte knivar eller vassa mejslar då du kan riskera att skada gummipackningar och gängor. OBS! Sätt ALDRIG in stämjärnet på stället där du på bilden ser det lilla blågröna strecket. Där sitter nämligen en liten (potentiellt ömtålig) mässingstapp som går in i ett litet hål i kokarens kant (för att elementet/bakstycket inte ska hamna i fel läge). Se bilderna nedan.


48.jpg

Öppen.


49.jpg

Elementet med avlagringar på.


50.jpg

Hela ute.


52.jpg

Närbild. Titta noga i bildens mitt så kan du se det lilla hålet i kokarens kant, där mässingstappen ska gå in.


53.jpg

Var försiktig med kablar, kontakter och fästpunkter. Lägg ned elementet i avkalkningslösning. Samma lösning som till ångkokaren. Låt elementet ligga 45 min till en timme.


54.jpg

Magic!


55.jpg

Jag fyllde även kokaren med avkalkningslösning (bra att passa på när maskinen ändå ligger på mage) och lät det stå lika länge som elementet låg i lösningen. Lösningen i kokaren får du ut genom att försiktigt vända tillbaka maskinen till upprätt läge samtidigt som du eller medhjälpare håller en plastburk bakom kokaren för att fånga upp vattnet/lösningen som rinner ut. Vänd maskinen på mage igen. Sätt försiktigt tillbaka elementet och skruva på låsringen/muttern (UTAN gängtejp!). Sätt tillbaka sidopanelerna, plugga in maskinen och kör några omgångar hett vatten genom bryggkokaren. Så var det klart!
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    42.2 KB · Visningar: 40
Senast ändrad:

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp