Lite udda fråga här.

henrik82

Well-known member
Sätter kaffet smak på kafferosten? Så som kaffet gör i en kaffebryggare? För jag har tänkt att om det inte sätter smak på den så skulle man ju kunna rosta alla möjliga ting i den som t.ex valnötter eller pinjekärnor. För då skulle man ju ha en lite större chans att övertyga damen om att det är en jätte bra sak att ha :D. För hon dricker inte kaffe men låter mig hållas i min galenskap inom vissa gränser.
 

TTobbe

Well-known member
Satt och kollade på pang pang brewery facebooksida och dom var till Stockholm roast och rostade malt eller om det var humle så det går att rosta annat också.
 

martink78

Well-known member
Man brukar väl köra in en ny eller rengjord rost med några batcher men det är nog mest för att bränna ur ev rester och oxidera(?) ytan, smaken man får med sig från det rostade är nog marginell.
J&N gamla rostar användes visst för att rosta nötter (tror jag det var) innan de köpte dem.
Jag kanske borde prova en omgång nötter i min Quest.. :)
 

tnordl

Well-known member
Har funderat på att rosta mandlar och hassel nötter i min quest men får göra det efter en rengöring :)
 

henrik82

Well-known member
Tack för alla svar :)
Det här låter ju som att jag kommer kunna övertyga henne om att det är en bra investering :)
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Cacaobönor rostas på samma sätt så det är nått att pröva för den ambitiösa, men man får vara försiktig och det är bra mycket bökigare att göra egen choklad, det finns, vill jag minnas, risk för förgiftning om man inte gör på rätt sätt.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
När jag jagade runt efter cacaorost fick jag Behmoren rekomenderad för just det av alla jag frågade,
av dem som alls hade svar då förståss.

Hasselnötter och sånt har jag inte koll på, me bör ju funka likvärdigt med dem också. :)



Värt att lägga till är väll dock att om bönorna är dåligt fermenterade (jästa),
vilket dem ofta är i konsumentledet,
kan det som poängterats vara direkt hälsovådligt.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp