Hjälp mig - ingen värme i maskinen!

stefanbo

Well-known member
Jag har sedan några år en begagnad Brasilia Mini Classic, en stabil hx-maskin med vibrationspump som gjort sitt jobb väl. Sedan några veckor har den dock börjat uppföra sig konstigt och eftersom jag är total
fuck-up om man går under maskiners spakar och knappar tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig felsöka.

Det första som hände var att det verkade som om pumpen chokade under gång (med kaffe i). När den kommit upp i tryck började trycket liksom pulsera med att kaffet extraherades. Kaffet blev ok men det kändes väldigt suspekt. Nu för någon dag sedan så ville inte maskinen bli varm när jag satte på den. Pumpen fungerar men ingen värme som sagt. Vad kan felet vara?

Jag ska tillägga att nålen i tryckmätaren (kokarens) sedan jag köpte maskinen varit konstig och vibrerat under gång. Har dock läst om detta och fått uppfattningen att det inte påverkar funktion utan bara gör det svårt att läsa av mätaren.
 

stefanbo

Well-known member
Ingen som kan hjälpa en teknik-analfabet? Finns det nånstans man kan lämna den i Uppsala?
 

hne

Well-known member
Hur beter den sig utan kaffe? Rinner vattnet bra? (Är det bara vid tryck pumpen strejkar?) Blir den inte varm alls, bara ljummen eller är det bara gruppen som inte blir varm? (Får du ånga och hetvatten?)
 

stefanbo

Well-known member
Ja inget problem med pumpen, vattnet rinner i vanlig takt utan filter med kaffe i. Den liksom pulserar när den kommit upp i tryck med kaffe i. Ingen värme what so ever såvitt jag kan märka av. Jag brukar i vanliga fall höra ett svagt pysande/väsande när jag satt igång maskinen, vilket i min värld indikerar att den börjar värma. Vet inte om detta är normalt men maskinen har varit sån sen jag fick den. Har inte provat ånga och hetvatten men är väldigt skeptisk till det då det känns som om den inte värmer alls.
 

Mr_royale

Member
Tycker det låter som att värmeelementet har gått sönder. Om du inte får hetvatten förstås, då kan det kanske vara hx slingan som kalkat igen.
 

Mr_royale

Member
Inget hetvatten som sagt. Trasigt värmeelement låter jobbigt. Vad kostar det att byta själv? Hur mycket know-how behövs?

Behövs nog inga speciella kunskaper för att byta värmeelementet.
Så här går det till på min maskin. Borde vara ungefär likadant på din.
http://elektros.it/shop/en/spare-parts/142-heater-element-220-volt-o-ring.html

Men om du känner nån elektriker Borde man kunna mäta om den fungerar.
Annars kanske man kan ta lös den och slå på maskinen några sekunder för att känna om den blir varm.
Risken är väl att man bränner elementet då. Men ett par sekunder utan vatten borde den klara.
 

Johse

Member
Känner du någon som har en multimeter så kan du mäta resistansen i värmeelementet. Är det noll är ju slingan trasig. Annars borde det inte heller vara något problem att köra värmeelementen en kort stund och känna om det bli varmt. Eller kolla med Monteriva i Stockholm. Dom har ju både service o delar till Brasilia.
 

stefanbo

Well-known member
Vad tror ni tex monteriva skulle ta för reparation och allmän service av maskin (troligtvis värmeelement)?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp