Tre frågor från förvirrad rookie

Katla

New member
Hej Kaffefolk!
Frågorna kommer längst ner, förlåt för den inledande novellen!

Kaffe - hur kul som helst! Sa jag och startade ett fik i miniformat. Den här detaljen med att man ska lära sig hantverket tänkte jag löste sig allteftersom och jag menar, hur svårt kan det vara att hitta en schysst espressomaskin & kvarn med vettig kapacitet på blocket?
(Jag hör hur alla kaféägare och allt kaffefolk höjer på ena ögonbrynet)

Jag driver ett kafé på en studentkår. Jag hävdar bestämt att möjligheten att dricka schysst latte kommer locka fler besökare, samt också folk som vill jobba och lära sig hantera en espressomaskin. Kåren och jag är kanske inte helt hundra överens om det här med att investera i en vettig maskinpark ("kan du inte bara köpa en kapselmaskin och en mjölkvisp?") så jag försöker komma undan så billigt som möjligt. Men.

Det är ju en djungel(!!!). Nog för att jag hittat en del superbra videor om olika maskiner på youtube, men shit, en del maskiner går det ju knappt att få tag på den tekniska specen på!

Jag har tittat på Silvian. Hon verkar piffig, men som jag förstått det så kommer det bli lite jobbigt om man får mer än en kaffedrinksbeställning/fem minuter (uppvärmningstid och dylikt). (?)
Jag har tittat på Gaggia Classic, som jag förstod det var lite snabbare men med en aning mindre tryck? Tyckte att det verkade som ett något vettigare alternativ, men den är ju fortfarande för hemmabruk.

Den jag har span på nu är en La Nuova Era Altea Retro, 2 grupper, men jag hittar inte någon teknisk spec. på den - och är det något mina finansiärer älskar är det tekniska specar.
Så, första frågan: är det någon som vet något om den snyggingen och i så fall vad?
Fråga nummer två är: är jag för kinkig? Har jag bara råkat ut för skitdåligt kapselkaffe, och egentligen finns det supertrevliga kapselmaskiner som bara väntar på att upptäckas?
Den tredje och sista frågan är, om någon orkar svara, finns det några vettiga maskin någonstans mellan kommersiell och för hemmabruk?

Förutom många tack kan jag muta med sjukt goda bakverk till den som orkar svara och har vägarna förbi Visby emellanåt (eller råkar vara i Sthlm samtidigt som jag är där).

- Katla
 

svartvest

Well-known member
Hur stort är kaféet? Vad vill studenter ha? Hur många skall serveras...Är det 1-10 i timmen eller. .. det är espressomaskin så tror jag att du behöver en hx eller db Izzo, Rocket, Vibiemme. ..och en kvarn som klara att mala hyfsat snabbt. Men en bra brygg är enklare och ger ett stabilare resultat. Espressokaffe är om du skall ha en god sådan kräver en stor träning....
 

Katla

New member
Just nu är vi inte jättestora nej. En vanlig dag kanske 20-50 besök, det som efterfrågas är latte, cappuccino, macciato, cortado och ett par andra espressobaserade drycker. Vid sidan av espresso, så klart. Planen är dock att det ska bli betydligt fler besök under våren, eftersom jag bara smög igång i höstas och inte marknadsförde mig speciellt hårt.
Tittade en kort sväng på de du tipsade om nu och de verkar som att de ligger ungefär där jag tänkt mig. Tack!
Brygg funkar absolut, och det är klart lättare att lyckas med bryggkaffe, men för att konkurrera med övriga verksamheter i närområdet behövs nog något mer. Har du tips på bra bryggare klagar jag inte på det heller!
Helt medveten om hur lång tid det tar att lära sig att dels dra en bra espresso och dels att få mjölken rätt. Jag hoppas att en kombo av en veckas intensivkurs bakom handtagen i kombo med hej så många Youtube-klipp kan speeda upp processen så att jag kan göra en hyfsad espresso. Jag känner och ser i alla fall skillnad på en bra och en dålig :)
 

stefanbo

Well-known member
Tror inte det är omöjligt att få till en brant inlärningskurva om man som du verkar vara dedikerad. Du kommer kunna lägga dig på samma nivå som "kommersiella kaféer" (typ espressohouse) relativt enkelt. Tror dock det är viktigt att du har bra maskiner till verksamheten, upp till 50 koppar är ändå en hel del och om du står med en kö på 10 pers i en rast mellan föreläsningar måste maskinparken leverera. Köp någon av ovanstående eller bekräftat bra beggad café-maskin från blocket och börja träna. Tänk också på att du behöver kunna få färskt kaffe kontinuerligt. Lycka till!
 

martink78

Well-known member
Det går ofta att hitta rejäla och billiga begagnade kommersiella maskiner på blocket, de är nämligen oftast för stora och klumpiga för hemmamiljö och kaféer köper oftast nytt, t.ex http://www.blocket.se/vi/52207512.htm. Ibland kan de behöva servas men det klarar nån talangfull student om du inte fixar det själv.. :D

Edit: ovanstående länk är menad som exempel, vet inget om maskinen i fråga, även om jag misstänker att den nog är helt okej, Simonelli är ju ett känt märke.
 
Senast ändrad:

kafferookie

Well-known member
dubbla kokade är iaf ett måste i din spec. tar lång tid på tex en silvia från det att du skjutit en espresso tills den är uppvärmd för mjölkskumning. Och när du väl skummat mjölken så måste du få ner tempen för att kunna göra fler espressos.
 

David741

Active member
Kaffebutiken i min stad hyr ut maskiner:
"Leasa, hyr eller köp en maskin från oss. Vi tillhandahåller service för maskinen och fyller på kaffe. Enkelt och smart."

Borde inte spela någon större roll vart man befinner sig i Sverige om man vill hyra, fast det kanske är för krångligt?
 

stefanolo

Well-known member
Om Appian ovan är i gott skick är det ett sjukt bra klipp! Inte lastgammal och det finns troligtvis lätttillgängliga reservdelar och servicetips på nätet. Finns några Appia-ägare på det danska forumet espressobar.dk som kan allt om denna maskin. Kanske lite stor investering för en studentkår... Nuova Simonelli Mac Cup:en ovan är ju riktigt billig men har några år på nacken. Finns det någon kaffetokig tekniker/ingenjör bland studenterna kan det vara ett bra köp. Service- och reservdelstillgången är väl den svaga länken när man köper beggad proffsmaskin, men man kan få mycket för pengarna, som synes ovan. Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp