ECM Michelangelo 2 - Installationstips, dokumentation och andra tips

Xenon

Well-known member
Hej,

har precis blivit med en ECM Michelangelo 2 grupps(vissa marknader "Sorrento") som har ca tio år på nacken. Har inte provkört den, men magkänslan är att den är ganska ok. Då jag är ny både på forumet och i kaffevärlden så har jag lite funderingar. Först och främst så följde det inte med någon dokumentation, så är det någon som har manual, servicehäfte etc så är jag mer än tacksam!

Har som sagt inte startat upp den ännu, men det är på gång :) Dels så är det fast vattenanslutning på den, dels så är det även fast elektrisk installation.

Vad det gäller vattenanslutningen så tänkte jag lösa det med dunk till en början och hoppas det går bra. Några tips där, skillnad på att ha dunk högt eller lågt eller är det försumbart. Är det noga med att inte få in luft i systemet?

När det kommer till det elektriska så är jag lite handikappad utan dokumentation. Det är fyra tåtar i kabeln; Brun, Svart, Blå och Grön/Gul, vilket jag inte kan tolka som annat än att det är två faser, nolla och jord. Kan jag tänka fel här? Vill vara ganska sker på just det elektriska innan jag kopplar in. Kanske ganska vanligt med två faser på en maskin som denna?

Ganska säker på att jag kommer komma med fler frågor och stoppar för nu, men har ni övriga tips på uppstart av en maskin i godtyckligt skick eller andra erfarenheter av Michelangelo så jag lyhörd.
 

Xenon

Well-known member
Ok, elinstallationen klar och första testkörningen klar. Inte helt godkänt, pumpen pumpar varmt baklänges tillbaka till dunken. Något som kan ha en förklaring på detta?

Det jag gjorde var att jag startade upp maskinen och trycket i behållaren steg och pumpen var hela tiden stilla då det redan fanns vatten i systemet.. När det närmade sig 1,4 bar så tyckte jag att det fått gå lite för högt och tömde ut vatten i tekranen. Trycket sjönk och pumpen startade för att fylla på(trodde jag i varje fall). Det visade sig att varmt vatten pumpades baklänges tillbaka till dunken.

Då är min tanke att antingen så är det något fel med pumpen som gör att den pumpar åt fel håll eller så är det någon trasig ventil eller medveten skyddsmekanism som får den att bete sig på detta sätt. Har ni några idéer?

Efter att maskinen svalnat och jag sätter på den igen så börjar pumpen arbeta direkt, men verkar inte suga något vatten från dunken. I mina öron låter pumpen ansträngd, ungefär som i slutet när jag backflashar. Nu är status att jag inte vågar sätta igång den förrän jag fått bättre koll så att jag inte skadar pumpen. Hur kopplas detta beteende ihop med att den pumpar baklänges eller är det två olika symptom på ett annat fel?

ps Någon med rättigheter får gärna flytta ner denna tråd en nivå under "Espressomaskiner", la den fel sorry.
 

normende

Well-known member
Det låter som om du har förväxlat trådarna och det kan vara därför som inget vatten sugs upp ifrån dunken. Men när man kör ifrån dunk så bör man ha en backventili i slutet på vattenslangen. Alltså den del som är i dunken..detta förhindrar att vattnet rinner tillbaka. När man kör med flera faser så kan man få detta fenomen, att motorn snurrar på fel håll. Fråga någon elkunnig. Efter en snabb sökning så verkar det som det bara är att skifta plats på faserna. Men kolla upp det innan du provar. Jag är ingen elektriker.
Lycka till
 

Xenon

Well-known member
Tack! Låter som ett troligt fel, ska kolla upp och testa.

Annars någon som har bra tips på var lämplig backventil kan inhandlas? Kollade runt på forumet, den nämns ofta, men hittade inget konkret. Pratar vi biltema, standardartikel hos rörfirma eller specialbeställning?
 

Lucifer

Well-known member
Uppdaterar den här tråden med lösningen på problemet, Vänd Kopplingarna på pumpen så pumpar den åt rätt håll. ;)
 

Xenon

Well-known member
Ahh, provade att byta fas, men aldrig kopplingarna. Kul att det löste sig för dig! Funkade som sagt vid fast anslutning och så tänkte jag inte mer på det. Undrar vilket systemettryck jag har i huset...
 

Lucifer

Well-known member
Systemtrycket är det du såg på mätaren när pumpen stod stilla, här var det 7.9 bar så det krävdes lite klurade innan jag insåg att pumpen inte var byggde tryck. Nästa fix blir att slipa och polera kontaktytorna på pressostaten så den inte hakar upp sig.
 

Lucifer

Well-known member
Håller på att avkalka denna maskin, har demonterat övre delen av brygggrupperna, lyckades olyckligtvis paja en 90 graders anslutning och gängan sitter kvar i skruven, toppen på min brygggrupp ser inte ut som på bilderna jag hittar på nätet, jag har en kallvattenledning som går in längst upp i brygggruppen, vad är egentligen funktionen här, individuell temperaturinställning för varje grupp är min gissning stämmer detta?

66.jpg


Det är alltså i 524462 som anslutningen sitter, på röret till den den sitter det någon sorts reglerskruv och en magnetventil, annars ser allt likadant ut som på skissen. Har ni några ideer om hur detta funkar?
 

Bilagor

  • 66.jpg
    66.jpg
    91.5 KB · Visningar: 11

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp