Silvia vs La Pavoni vs Bezzerra Unica PID (BE07) - tips?

Hej experter -
undrade om jag kunde få lite mera hjälp i tankesätt för att välja en ny espresso maskin i klassen "nybörjare med ambitioner". Det finns många sammanfattningar och recensioner att läsa, men ibland känns en diskussion vettigare.
Blir det för min del efter köpet kanon, vill jag inte behöver köpa en ny maskin inom ett år. Blir det däremot en besvikelse, vill jag inte spenderar hur mycket som helst heller (bortsett från att sälja förstås).

Saker jag kan tänka på som jag behöver/vill ha:

- Nuvarande maskin en gammal Krups. Kaffekvarn är en Wilfa. Har även en Nespresso (praktiskt, men tråkigt).
- Budget: helst under 9-10000 SEK, kan jag komma undan med mindre, ännu bättre.
- Jag skumma sällan mjölk. Kan snarare tänka mig köpa en separat skummare om ett större behov dyker upp. Inga Barista ambitioner på den nivå just nu.
- Dricker 2-4 shots om dagen.
- Bara jag använder maskinen.
- Jag kan vänta tills maskinen är varm.
- (semi)manuell kontroll vill jag ha, inget automatiskt.
- Utseende viktig, typ polerad stål.
- naken portafilter bör finnas (som tillbehör)


Maskinerna jag hittills har tittad lite närmare på:


  • Rancilio Silvia: Med vad jag har läst, så skulle en Silvia vara en "no-brainer", problemet jag har med den: jag gillar inte hur den ser ut .... Fånigt kanske, men om jag ska lägga ner så mycket pengar...
    Många prata dessutom att PID-a en Silvia. Men då är det ju 2-3000 mera, och egenarbete som det ser ut, jag har iaf inte hittad en försäljare med färdig PID-ad maskin förutom i USA.
  • La Pavoni Prof Tittade även på La Pavoni maskiner - jätte snygga, kompakt, men den typen är kanske "för mycket" för en nybörjare? Plus/minus samma prisläg, beroende på vilken variant man köper.
    Fast, om jag ändå måste lära mig tempsurfa och allt vad som behövs, så är det kanske inget större skillnad med en Europiccola/Professional vs Silvia? Eller är det som att jämföra sportbil med en SUV?
  • Bezzera Unica: Och så har jag sett en Bezzera med PID (BE07), kostar här ca 12000, dock i Tyskland såg jag den för 900 Euro (kaffezentrale.de). För den hittar jag mycket blandade kommentarer, allt från superpositiv till "bläh". Och så var det ngt med att fast det är en E61 typ, så är komponenterna inte som andra E61? För 900 Euro skulle det dock vara en mera avancerad(?) maskin till samma pris som en PIDad Rancilio.


Min sista fråga - vad är "för mycket", om ni förstår vad jag menar? Man måste ju börja nånstans för att få riktig god espresso hemma.
 

hne

Well-known member
Både Silvia och la Pavoni-maskinerna är italienska sportbilar utan hastighetsmätare. Det går fint att göra god espresso/köra snabbt men för att ligga riktigt på gränsen för vad som är möjligt/lagligt måste man lära sig läsa temperaturen/motorvarv-i-förhållande-till-växel.
Jag skulle köpa en Silvia. Det gjorde jag för fyra år sedan och först nu säljer jag den begagnad och inte är det då för att den gör dålig espresso, inte!
 

AndersL

Well-known member
Enkel/dubbelkokare med Pid är väldigt skönt. E61 anses också lite mer lättarbetat med sin pre-infusion. Av dessa tre hade jag definitivt valt en unica.

Vad är för mycket? Jag tror allt efter E61 med PID är svårt att räkna hem smakmässigt per krona.
 
Med tanke på budgeten så har jag bestämt mig för en Rancilio Silvia.
Och jag är glad för det, eftersom jag ser att kvarnen inte räcker till.... Men - det är mycket, mycket bättre än vad jag hade innan :-D
Stor skillnad att "forska" på nätet vs att gå till en affär och titta på grejorna på riktigt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp