Billiga kaffebönor för träning med nakenfilter

LetMeFly

Active member
Skaffade ett nakenfilter häromdagen och efter att känt mig som en kung efter att ha lyckats på första försöket så kom man snabbt ned på jorden efter försök nummer två. Känns ju lite onödigt att träna hantverket med finbönor så tänkte höra vilka bönor som rekommenderas som billiga träningsbönor?Ett hyfsat rostningsdatum känns väl viktigt men är det något annat man bör tänka på utöver priset?
 

onkelA

Well-known member
mitt gehör lutar också mot att färskheten är det kanske viktigaste..
(riklig erfarenhet ger säkert gehör, men det saknar tyvärr jag = nypasalt)
 

Coriander

Well-known member
Två förslag: det ena är min nya favorit bland "fulkaffe", Ecuale. Finns på Coop (åtminstone i Jönköping). Det andra är att rosta själv. Kostar ca 100kr för ett kg och då är det garanterat färskt. Dessutom får man fina extraktioner med färskt. Har man lagt ner mödan på att rosta själv, blir du mindre kräsen om smaken inte sitter 100% ;-)/Henrik
 

martink78

Well-known member
Tänk bara på att det ofta är mycket svårare att lyckas med fulkaffe, i alla fall om det inte är riktigt färskt.
 

Coriander

Well-known member
Håller med. Man får lättare bättre extraktioner med färskt kaffe. Fördelen med Ecuale är iaf att det finns ett packningsdatum utsatt på påsen. Ingen garanti för färskt kaffe, men bättre än inget!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,470
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp