Studiedagar hos Årekafferosteri

svartvest

Well-known member
Nu sitter jag på bussen påväg mot Åre kafferosteri för två heldagar med Eva och Per. Jag hade turen att vinna auktionen på tradera där de sålde två dagar till förmån till musikhjälpen 2013. Sällan har resfebern slagit mig så här hårt, men det skall bli en upplevelse. Så jag är laddad med frågor och nu får även ni vara med. Vi hörs!!
 

svartvest

Well-known member
Debifring ja en fantastisk heldag med massor av intryck. Vi började rosta, konga och nu har jag tappat namnet Los något nåväl. Intressant att höra hur Eva tänker, kring temperatur, vad är det för böna vad kräver den. Otrolig kunskap kring kaffet som produkt vad vill rostaren få ut för smak. Själv har jag varit väldigt fokuserad kring tiden och tappat att ta in hur mycket värme har jag tillfört rosten. Sedan är alla rostar olika att lära sig hur reagerar rosten, min diedrich HR 1 är elektrisk och det ger en tröghet i rostningen hur snabbt värmen ökar. Sedan så koppade vi. För mig är det andra gången som jag gör det och nu på riktigt. 12 gram kaffe 2dl vatten kommer att önska mig koppningskedar till julklapp nästa år!!! Att känna florala toner, syran och det söta tonerna...mitt kaffe kändes totalt dött och jag längtar till på fredag då jag är ledig då skall jag rosta på ett nytt sätt. Sedan en bild på... det får ni gissa.....
 

Bilagor

  • 20140211_165445.jpg
    20140211_165445.jpg
    90.3 KB · Visningar: 50
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Så har jag kommit hem och sätter mig vid datorn, enklare att skriva med.
Tisdag var jag i rosteriet och onsdag så var jag med Per i kabinbaren. En kaffebar med fokus på bra kaffe. Här så är det bryggbar på måndagar och brygg och espresso under resten av veckan. Vi började med att kalibrera in kvarnen, vilket är något man gör lite så där i förbifarten...men inte här. Kaffet vad krävs för att få fram den bästa smaken, nu jobbar Per själv i baren och den kalibreras på det sätt han jobbar. Att få prova en La Marzocco, var väldigt roligt, otroligt ren och snygg inuti med ett otroligt ångtryck, Duetton känns som att den har hälften av trycket. Att se hur Per jobbar otroligt systematisk och rutin mässigt och väldigt effektivt har gett mig insikten om att jag har en del onödiga "ticks" vid maskinen. Min hällnings teknik slipades till efter ett antal cappos.

Vi snackade om ganska många saker under dagen. Intressant är detta med kaffets ursprung och vad är det för kaffe som vi dricker vad är det för smaker som vi känner. Vi har fastnat lite på forumet här i tekniken och maskinen kanske för att det är lätt att pratat om. Men det som vi kan utveckla är att ta reda på mer om kaffets ursprung, (frun frågade om jag skulle vilja åka på en kafferesa, inte direkt men nu känner jag att det skulle vara intressant...) sorteringar och koppa kaffe.

Har en del förändringar att fixa: rosta nyskördade kaffebönor, se över kvarnen och önska mig koppningsskedar ...

Ja detta är några tankar, otroligt inspirerande att möta människor som fullt ut skapar med specialkaffe utan att ta några genvägar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp