Problem med pumpen?

Alfredo

Well-known member
Hallå!

Här om dagen upptäckte jag att tryckmätaren för bryggtrycket inte visade några 9 bar längre utan snarare 4-5.

Maskinen levererar fortfarande kaffe och så ofta som jag byter bönor har jag lite svårt att avgöra om jag har tappat så mycket tryck. Möjligen låter pumpen annorlunda men det kan sitta i mitt huvud. Skulle ju kunna vara mätaren som har lagt ner.

Är det någon som kan ge några tips på felsökningsprocedurer eller tips på var jag kan börja leta.

Maskinen ifråga är en Grimac twenty.
 

Lucifer

Well-known member
Hallå!

Här om dagen upptäckte jag att tryckmätaren för bryggtrycket inte visade några 9 bar längre utan snarare 4-5.

Maskinen levererar fortfarande kaffe och så ofta som jag byter bönor har jag lite svårt att avgöra om jag har tappat så mycket tryck. Möjligen låter pumpen annorlunda men det kan sitta i mitt huvud. Skulle ju kunna vara mätaren som har lagt ner.

Är det någon som kan ge några tips på felsökningsprocedurer eller tips på var jag kan börja leta.

Maskinen ifråga är en Grimac twenty.


Visar den samma om du provar med blindfilter?
 

Alfredo

Well-known member
Det sitter ju en tryckjustering på pumpen (rotationspump). Ska testa att bara justera den upp och ner lite för att se vad som händer men ska det finnas någon mer separat OPV så att säga?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp