DN lördag artikel om kaffe 8 februari

svartvest

Well-known member
Jag sitter och läser DN och gläds över att God kaffekoppar sprids. Men det finns en oklarhet i spaltartikeln, coffe-shot. Bryggkaffe i espressomaskinen och vad menas med en espresso bör ta 3 minuter att brygga..? Och ett bryggshot 30 sekunder...lite knas...eller...har jag missat något.
 

tnordl

Well-known member
Kvalitet säkring saknas. Om man får det så fel på nått så enkelt att kontrollera upp börjar man undra på kvalitén på allt annat. Trodde DN var bättre
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Låter som sagt som de blandat ihop espresso med bryggkaffe. Att en kopp bryggkaffe tar 3 minuter att brygga och en coffee shot tar 30 sekunder stämmer ju bättre. Väldigt intressant att coffee shot kan vara en trend när varken knappt någon känner till den eller någon kaffebar serverar den.
 

bauta

Well-known member
Det låter helt uppåt väggarna. Kanske J&N vet nåt som vi inte hört talas om i kombination med att DN blandat begreppen.
 

peather

Active member
Coffee shot är väl lite "nästa grej" efter att Matt Perger byggde sin signaturdrink i WBC kring den? Tror ingen serverar den än så länge, men efter att Drop Coffee köpt in en andra EK-43 (som verkar vigd åt espresso) så lär de väl snegla åt det hållet? Har aldrig gjort Coffee shots själv, men måste kanske prova.
 

bauta

Well-known member
Nytt för mig. Kan nån dra snabbversionen för hur jag brygger drip-style kaffe i min espressomaskin? Vore praktiskt när folk inte vill ha espressobaserat.
 

hne

Well-known member
Kan någon förklara för mig var gränsen mellan lungo, denna "coffee shot" och vad tyskarna kallar Schümli går?
 
Topp