Föredrar ni en konvex eller plan tamper, och varför?

Barbastark

Active member
Hej!

Ska skaffa min första riktiga tamper (bara kört med plast skräpet som följer med Gaggia Classicen). Men vet inte om jag ska satsa på en konvex eller plan tamper. Så vilken typ föredrar ni och varför?

MVH
 

Tallinn

Well-known member
En som följer samma form som spridarnätet i din grupp! Titta upp där du sätter i portafiltret/handtaget och försök hitta en tamper som följer den formen så nära som möjligt. Vilket i de flesta fall är en konvex.
 

Barbastark

Active member
En som följer samma form som spridarnätet i din grupp! Titta upp där du sätter i portafiltret/handtaget och försök hitta en tamper som följer den formen så nära som möjligt. Vilket i de flesta fall är en konvex.

Hmm, tycker det ser plan ut. Har en Gaggia Classic i alla fall. Kan det stämma? Eller är det extremt små skillnader som är svårt att urskilja med ögat?
 

rannagarden

Well-known member
Classicen är pytte-pytte konvex. Nästan platt. Bara såpass att den lilla radie för den försänkta mittenskruven skall få plats, typ.

/M
 

Hubert

Member
Jag föredrar konvex, jag har lättare att få till bra skott med den.
Sedan skulle jag rekomendera handtag i trä, så mycket skönare.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Efter många års funderingar så tror jag att de flesta är överens om att det kvittar. Jag brukade föredra en konvex, men har i praktiken aldrig upplevt någon direkt skillnad.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp