Att bli en finsmakare.

David741

Active member
Vad ska man försöka hitta för smaker? Finns det några grundsmaker man ska hålla utkik efter? Finns det något rätt och fel?

Jag vill lära mig att uppskatta kaffe ännu mer.
 

svartvest

Well-known member
Provsmak olika kaffesorter, det är en bra början. Köp olika böner från olika världsdelar. Själv började jag med monsun malabaar och drick även vanligt kaffe och då känner du skillnaden.
 

peather

Active member
Just nu pratas det mycket om syra i kaffevärlden, den verkar viktig för många smårosterier. Men som Svartvest säger: prova många olika sorter, länder, regioner, rostningar för att bilda dig en uppfattning. Vad gillar du för kaffe nu?
 

peather

Active member
Du bor i Örebro ser jag! Gå till Kaffemästaren, de lär dig gärna! Annars kan vi ta en kaffedejt och smaka lite olika bönor och bryggmetoder :)
 

David741

Active member
Monsun malabar är en av flera nya favoriter. Blir nästan en ny sort varje gång det är dags.

Jag tänkte att man kanske lär eller förädlar sina smaklökar så att man kan uppfatta fler subtila nyanser. Kanske lät lite flummigt där.
 

henrik82

Well-known member
Flum är bra, men en sak som kan vara till stor nytta är cupping, jag har varit på några och man lär sig väldigt mycket på det. Sen är det ju som dom andra har sagt bara att botanisera sig i denna underbara värld och skriv upp i vad det är du tycker om med kaffet och hur du gör det g/L, malningsgrad, bryggmetod, tid m.m. för där kan man experimentera mycket.
 

David741

Active member
Stamkund, kanske tom har sett dig där.

Kanske senare, bor på öster.

Brukar gilla mörkare, fylligare. I princip allt finkaffe smakar ju gott.
 

David741

Active member
Fick höra att jag skulle ändra malgraden på kvarnen till finare och kaffet blev då mindre syrligt och andra smaker framträdde, fast jag vet inte riktigt vad för smaker. Jag kände en viss smak av citron (Balmaadi) men där kanske jag hade fel? Just syran har jag förstått är ett kapitel för sig.
 

peather

Active member
Vill du ha riktigt med syra ska du gå på Etiopien, främst från regionen Yirgacheffe, mycket citronsyrlighet i de kaffena.

Som Henrik säger: koppningar är bra grejer, håll utkik efter när Kaffemästaren anordnar nästa gång och gå dit.
 

svartvest

Well-known member
Att få prata kaffe är något som jag saknar i den kaffeöken som jag bor i. Prova tillsammans, samtala och byta åsikter kring ett kaffe tror jag är väldigt givande. Detta är något som är svårt på ett nätforum...
 

Lucifer

Well-known member
Att få prata kaffe är något som jag saknar i den kaffeöken som jag bor i. Prova tillsammans, samtala och byta åsikter kring ett kaffe tror jag är väldigt givande. Detta är något som är svårt på ett nätforum...

Håller med, var det inte snack om någon kartfunktion på sen här sidan som skulle plotta ut i vilken stad användarna bodde så det var lättare att hitta nördar på sin egen ort?
 

David741

Active member
Vill du ha riktigt med syra ska du gå på Etiopien, främst från regionen Yirgacheffe, mycket citronsyrlighet i de kaffena.

Som Henrik säger: koppningar är bra grejer, håll utkik efter när Kaffemästaren anordnar nästa gång och gå dit.
Har lite svårt för syra, fast allt finkaffe är ju mer än drickbart.

Visste inte riktigt vad en koppning var, så missade större delen av den förra.

Klart det är kul att träffa nytt folk. Senare i månaden kanske.
 

martink78

Well-known member
Smaksinnet (eller lukt som det ju oftast handlar om) tränas ju mer du smakar och ju mer medvetet du smakar på saker. Koppning är som sagt en bra metod, det är enkelt att göra hemma, bara att köpa några olika kaffen och köra igång, du behöver ju inget annat än det du redan har hemma. Det är ju oftast mycket lättare att känna skillnader mellan kaffen än om du bara smakar på ett kaffe.
Men man behöver ju inte hålla sig till kaffe, försök känna efter medvetet(närvarande :)) på allt du äter eller luktar på, och lära dig vad det är för lukt och vad den kallas, det finns set med små flaskor med lukter i som man kan köpa och öva med men de är avsedda för proffs så de är rätt dyra, men man kan ju börja med kryddhyllan där hemma och försöka lära sig känna igen olika kryddor.
 

svartvest

Well-known member
Håller med, var det inte snack om någon kartfunktion på sen här sidan som skulle plotta ut i vilken stad användarna bodde så det var lättare att hitta nördar på sin egen ort?

Om alla skriver ut sin ort i sin profil så kan man under medlemmar söka på boendeort, tyvärr så undviker folk att göra en bild eller skriva lite mer om sig själv.

Sedan blir forumet snyggare!! med fler avatarer även om jag är svartvit...
 

hne

Well-known member
Men man behöver ju inte hålla sig till kaffe, försök känna efter medvetet(närvarande :)) på allt du äter eller luktar på, och lära dig vad det är för lukt och vad den kallas, det finns set med små flaskor med lukter i som man kan köpa och öva med men de är avsedda för proffs så de är rätt dyra, men man kan ju börja med kryddhyllan där hemma och försöka lära sig känna igen olika kryddor.

Om man vill utmana sitt sinne lite och samtidigt hjälpa sig själv att beskriva smaker när man pratar med andra kan man, medan man dricker en kopp kaffe, leta efter smaker från någon av dessa smakkartor:
http://www.seattlecoffeegear.com/learn/coffee-101/articles/coffee-flavor-profiles
http://counterculturecoffee.com/learn/coffee-tasters-flavor-wheel

Finns såklart motsvarande för vin, kanske några här känner till sen förut?
 

David741

Active member
Rätta mig gärna.
Stockholm Roast Blend:

Blommig (lavendel)
Citrus (mandarin)
Grönt äpple
Bärig (svarta vinbär)
Torkad frukt (fikon)
Choklad (bittersöt)
Sötma (melass)
Nötig (valnöt)
Sädesslag (råg)
Kryddigt (muskotnöt)
Örtig (cedar)

Enligt kartan
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp