Ang extraktionstiden: från att vattnet slås på, eller från att det börjar rinna?

Barbastark

Active member
Hej!

Undrar helt enkelt om de tidsrekommendationer man ser när det kommer till extraktionstid för espresso är från att man slår på vattenflödet, eller från att det börjar rinna från filterhandtaget?

MVH
 

Lucifer

Well-known member
Bra fråga det där, jag räknar från att jag startar pumpen, det som avgör i slutändan är ju ändå hur det smakar i koppen, jag har just gått över den magiska 30 sekunders gränsen med kaffet jag kör just nu "FTO".
 

Sumac

Well-known member
I would say, from the first drop comes into the cup, then 25 sec., that could be nearly the same like the 30 sec. from Lucifer
 

hne

Well-known member
Somliga kör preinfusion tills det kommer droppar på undersidan av ett naket portafilter och räknar sedan tid med tryck, vilket ganska väl motsvarar vad Sumac skriver. Andra mäter inte tid utan smakar av resultatet. Själv brukar jag räkna till 25 från att jag slår på pumpen på min Silvia för att jag vet att om det blondat innan dess är kaffet förmodligen bara att kasta. Så länge det inte blondar är det förmodligen inte överextraherat.
 
Topp