Har FTO från Johan & Nyström blivit syrligare?

Lucifer

Well-known member
Var inne i konceptbutiken och tog en dubbel FTO, Baristan gjorde om den 3 gånger, eller om det var fyra innan hen blev nöjd och tyckte att såhär ska den smaka, den var klart god men smaken kände jag inte alls igen, rinntiden 25 sek perfekt crema och mängd men inte alls samma balans som jag väntat mig, den hade en klart övervägande syra. köpte en påse och får samma resultat hemma, en klart syrlig espresso.

Är inne på min fjärde dubbla idag men nästa kopp ska jag ge mig på att över extraera lite.
 

koffej

Well-known member
Tänkte faktiskt detsamma när jag köpte FTO för några veckor sedan, den verkade vara mer ljusrostade än vad den varit förr. Nuförtiden så ska väl det vara så ljusrostat som möjligt :p
 

svartvest

Well-known member
Har för mig att FTO har varit uppe här på forumet tidigare när smaken i den har förändrats. Men så är det i vår värld, kaffe är en färskvara ett års skörd kan vara en helt annan nästa år..
 

Lucifer

Well-known member
Jag är inte en så stor beundrare av väldigt syrligt kaffe, det kanske är en träningsask? En ton av syra kan jag verkligen uppskatta men jag funderade allvarligt på om någon glömt spola rent ordentligt efter en avkalkning, Tilläggas kanske ska att jag varit på drop coffee först och fått en syrig Nyaruzuza, som jag tyckte smakade blodapelsin.

Hade kaffe smakat såhär när jag tog mina första koppar riktig espresso är jag tveksam till om mitt kök skulle varit fyllt med kaffeutrustning, preferenserna för vad var och en gillar är såklart olika.

Just nu försöker jag motarbeta syran så mycket jag kan i FTO med:
31 sekunder
94 grader i gruppen
17 gram kaffe

Det är fortfarande syrligt men jag börjar kunna antyda lite fler smaker i kaffet.
Hur gör ni andra ert FTO?
Finns det några knep för att börja uppskatta syran?
 

hne

Well-known member
http://www.coffeecuppers.com/Espresso.htm

"At these low extraction levels, high grade coffees become a bane rather than a boon, producing jarringly acidic or sharp shots. So, in the specialty coffee world, there is a feverish search on for ultra-sugary high grown coffees that are still sweet when roasted light and under-extracted."

TL;DR: mal mindre kaffe finare (hyffsat enkelt om du kör en doserless på timer) och om det inte heller funkar bra nog kan du låta första dropparna rinna ner i spillbrickan. Känns det inte heller bra, köp ett kaffe som inte är för ljusrostat.
 

Lucifer

Well-known member
Där satt den, tackar och bugar hne för kunskapen.
Äntligen söttma! Körde vidare på samma malningsgrad
men minskade mängden och tiden till 14 gram somi 26 sekunder.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Yirgacheffe

Det ser ut som att Espresso FTO numera innehåller en del Etiopien Yirgacheffe. Tidigare bestod blandningen av den kryddiga och icke-syrliga Sumatra Gayo och den fruktiga Etiopien Hafursa. Yirgacheffe är friskare och syrligare.
 

Lucifer

Well-known member
Det ser ut som att Espresso FTO numera innehåller en del Etiopien Yirgacheffe. Tidigare bestod blandningen av den kryddiga och icke-syrliga Sumatra Gayo och den fruktiga Etiopien Hafursa. Yirgacheffe är friskare och syrligare.

Lurigt att byta bönor i en inarbetad produkt. kan tycka att det skulle va på sin plats att göra som med yard dog och slänga till en siffra efter FTO 2.0
 

TheDude

Well-known member
Jag väcker denna gamla tråd till liv igen.

För några dagar sedan så var jag inte riktigt nöjd med min kopp, det var lite för syrligt, så jag började justera lite och efter lite justeringar så har det börjat smaka bättre. Just nu kör jag med 16 gr bönor in, 40 gr espresso ut på ca 30 sekunder (vilket inkluderar 6 sec preinfusion). Jag kommer att fortsätta att finjustera de kommande dagarna så får vi se var jag landar. Espresson brukar för min del sedan hamna i något mjölkbaserat, typ en latte.

Vad använder ni för recept för FTO (bryggratio, hur många gram bönor)?
 

Freddo

Member
FTO är nog en av mina favorit blandningar. Den har en härlig fruktig smak och är även lätt arbetad. Tycker även den gör sig bra som ren espresso och även med mjölk. Jag kör också en lång extraktion på 48 sek med en lång preinfusion, ca 16 sek, på ca 17g bönor och brukar ligga på runt 50+ gram i koppen.

Har nu bönor från Drop Coffee i kvarnen. De är mycket mer ljusrostade och kräver mer arbete för att få ett bra resultat i koppen. Ovan tryckprofil som jag brukar ha för FTO funkade verkligen inte för dessa bönor. Smaken vart inte tillfredsställande till en början men efter lite skruvande och ändrande vart det bättre. Det är kul att man i bland får jobba in en påse för att det ska bli bra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp