Dalla corte mini vs Izzo alex duetto IV

Löparn

Member
Hur är det om man jämför dessa två maskinerna emot varann? Är nyfiken om någon har testat bägge och kan uttala sig om de två.
 

Sumac

Well-known member
dalla corte is with Vibrationpump and the IZZO with Rotationpump (plus punkt for IZZO)
dalla corte only watertank, IZZO with both...(plus punkt for IZZO)
just because of that two pluspunkt, I would take a IZZO before an Dalla Corte.
there is no hotwater outlet at the Dalla Corte
I think there are more points of diffrence.
 

Löparn

Member
In your way of reasoning would Expobar brewtus be the excellent choice, if the price ratio is included. My question was more like if their are any other points that makes for example Dalla corte mini a better choice then the pure hardware information. I mean for example that the Dalla corte perhaps would have a more stable temperature
 

BloodyMezzo

Well-known member
Har inte använt dalla corte, bara känt på den. Jag valde dock duetto (mk2) för att jag tycker det är en av världens snyggaste kaffemaskiner, den har rotationspump, stor ångtank som är lätt att tömma i sin helhet (trevligt om man inte använder funktionen så ofta att kunna byta ut vattnet) kan fastvattenanslutas (en lyx jag bara avnjutit sen vi gjorde nytt kök förra året, men det går inte att beskriva i ord vilket lyft det är i livskvalitet). Även avloppet går att ansluta men detta snålade jag på dumt nog.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Dalla Corte är en spännande maskin och konstruktion måste jag dock säga. Jag skulle inte byta men jag kan förstå att den tilltalar en annan sorts entusiaster. Den står ju för ny teknik till skillnad från den gamla E61-kulturen som väl var genial när den kom men kanske mest är standard idag för att folk tycker det är vackert och att många kaffefans är lite konservativa eller designtorskar. Ett stort plus är väl att Dalla Corte tar mindre plats och vad jag förstår vänner den upp mycket snabbare.
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
Jag står i valet mellan att skaffa en DC Mini (igen eftersom jag sålde den gamla för snart tre år sen) eller om jag ska byta till e61 och duetton.

Jag gillar DCM för utseendet och att den är så pass liten. Nackdel för att inte kunna tömma ångkokaren enkelt. Och vibrationspumpen. Duetton har jag aldrig känt på. Och 58mm är ju så grunt jämfört med 54mm som går att göra underbara korta shots med.... :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tja, du kan ju återanvända din tamper om du köper en ny dcm. ;) Får jag fråga vad som fick dig att sälja? Du var uppenbarligen nöjd med maskinen.
 

martink78

Well-known member
Köp nått nytt! Jag tror det är som med gamla bilar och lumpen, efter några år minns man bara det roliga... :D
 

hrbrun

Well-known member
Jag sålde därför att det kändes inte bra med dessa fina maskiner stående oanvända på köksbänken vecka efter vecka, månad efter månad.... Har fått tillökning två gånger på kort tid i familjen så det har inte funnits utrymme, varken fysiskt eller mentalt, för detta men nu börjar dom bli så stora så kaffeintresset kryper fram så smått igen :)

Fasen vad svårt val (fast av den angenämare sorten)... jag hade mer eller mindre bestämt mig att gå på DCMen men nu fick du mig lite osäker Martin. Har du några fler tips på maskiner månne?
 

martink78

Well-known member
Tyvärr inga tips, jag är en bryggkille så jag har bara en Oscar som mest står oanvänd, dessutom har jag samma problem som du med småttingar så även min kära Quest står rätt mycket nu.. Hur gamla är dina barn så man vet när man kan börja ha egna intressen igen.. ? :)

Om jag inte minns fel så är väl du som jag intresserad av labbandet och lärandet också så jag skulle välja en ny maskin snarare än en jag reda kan i ditt fall. Men det är klart om du bara vill veta att du kan producera bra shots så är ju DC'n ett säkert kort, men nyhetens behag försvinner ju lite då kan jag tycka..
 

hrbrun

Well-known member
Mina tjejer är snart 3 år och drygt ett och ett halvt och nu börjar jag se att det inte endast är fullt fokus på barnen. Hela tiden. Så det ska bli jättekul att börja med detta igen!

Du har rätt i labbandet. Det är ju lite av utmaningen att få till något bra utan att veta allt från början. Du har just tippat över pendeln åt Izzo-hållet :) well done!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Izzo är nice faktiskt. Särskilt om du kan ansluta vatten. Avlopp är inte lika viktigt för spillbrickan är rätt generös.
 

hne

Well-known member
En kafferostning går väl alltid att sno ihop om det finns två vuxna i hushållet? (Mina är 2 år resp 1 mån. Blir det värre?)
 

hrbrun

Well-known member
Vänta du bara tills minstingen börjar röra på sig. Och tills storan märker att lillasyskonet är här för att stanna.... :)
 

hrbrun

Well-known member
Det är bestämt. Det blir en Duetto III. Nästa vecka kommer den.... martink78, allt är din förtjänst. utan dig hade det troligen blivit en DCM igen. Nu ska det bli kul att börja om och spela E61 en stund. har till och med börjat gilla utseendet på dom :)
 

hrbrun

Well-known member
Mja, det råder ju inte helt odelade meningar om det. Har du sett en levamaskin någon gång....? :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hm. Good point. Vill ha en sån också, men jag har haft svårt att förklara för min plånbok varför jag behöver ytterligare en espressomaskin. ;) Men välkommen i Club Duetto då! :)
 

Senjin

Well-known member
Hade en DCM tidigare som gick upp i rök, kretskort pajade med mera. Köpte en ny som fungerad 3 shots sedan stendog. Fick pengarna tillbaka och har inte köpt något nytt. Det var nästan 12 månader sedan så nu är jag rejält sugen på en ny maskin. Gissar att Duetton är tåligare med mindre elektronik i sig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp