Förlåtande maskinkonstruktioner för hemmabruk?

hne

Well-known member
Jag är inte ensam i hushållet. Jag gör oftast fenomenalt gott kaffe på en Rancilio Silvia med en Compak K3 till. Så länge jag är hemma och gör kaffe är allt lugnt. Om någon annan gör kaffe blir det helt annorlunda, förmodligen för att jag arbetat in en känsla för hur temperatursvängningarna i den stackars enkelkokaren beter sig. Till saken kanske skall läggas att det nästan alltid skummas mjölk i samband med espressoextraktion, annat än om jag är ensam hemma och att vibrationspumpen har börjat bli något av ett irritationsmoment.

Så, för att knyta an till rubriken: om jag skulle byta ut Silvian mot en maskin som jag kan justera in för ett kaffe så att den sedan kan användas av någon annan (med lite träning, men inte nödvändigtvis flera koppar om dagen på just denna maskin i flera år), vad borde jag satsa på då?

  • Skulle det vara ett bra alternativ att PIDa Silvia? Det ger inte rotationspump eller förenklar mjölkskumning.
  • HX med sina cooling flushes ser ut att gå på tvärs med min önskan om att "vem som helst" ska kunna göra gott kaffe efter att jag justerat saker. Kanske en grupphuvudtermometer baserad på Eric Svendsons adapter kan hjälpa?
  • Dubbelkokare.

Lutar väl lite åt PID-kit till Silvia. Eller Vibiemme Domobar Junior DBL, dubbelkokare och rotationspump i en förpackning obetydligt större än en Silvia, men då för typ 14000kr.

Närmaste jag hittat här är http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?30066-Dubbelkokare-vs-H-X
 

Lucifer

Well-known member
Jag är inte ensam i hushållet. Jag gör oftast fenomenalt gott kaffe på en Rancilio Silvia med en Compak K3 till. Så länge jag är hemma och gör kaffe är allt lugnt. Om någon annan gör kaffe blir det helt annorlunda, förmodligen för att jag arbetat in en känsla för hur temperatursvängningarna i den stackars enkelkokaren beter sig. Till saken kanske skall läggas att det nästan alltid skummas mjölk i samband med espressoextraktion, annat än om jag är ensam hemma och att vibrationspumpen har börjat bli något av ett irritationsmoment.

Så, för att knyta an till rubriken: om jag skulle byta ut Silvian mot en maskin som jag kan justera in för ett kaffe så att den sedan kan användas av någon annan (med lite träning, men inte nödvändigtvis flera koppar om dagen på just denna maskin i flera år), vad borde jag satsa på då?

  • Skulle det vara ett bra alternativ att PIDa Silvia? Det ger inte rotationspump eller förenklar mjölkskumning.
  • HX med sina cooling flushes ser ut att gå på tvärs med min önskan om att "vem som helst" ska kunna göra gott kaffe efter att jag justerat saker. Kanske en grupphuvudtermometer baserad på Eric Svendsons adapter kan hjälpa?
  • Dubbelkokare.

Lutar väl lite åt PID-kit till Silvia. Eller Vibiemme Domobar Junior DBL, dubbelkokare och rotationspump i en förpackning obetydligt större än en Silvia, men då för typ 14000kr.

Närmaste jag hittat här är http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?30066-Dubbelkokare-vs-H-X

Jag installerade en hemmabygd pid baserad på arduino i min Silvia, skulle absolut inte vilja vara utan, det spar tid, vatten och underlättar skumningen eftersom jag kan börja skumma vid rätt temp. det jag istället irriterar mig mest på är min ångväntil som behöver dras åt när maskinen svalnat efter skumning.
 

tnordl

Well-known member
Instämmer med Lucifer. Efter jag piddat min Silvia gör min fru helt ok espresso. För min den blir det väldigt konsistent bra shots. Pidda!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hm. Går det inte att hitta junior billigare än 14k? Jag hade för mig jag hittade den för ca 12500 från Danmark när jag maskin sist. Till slut köpte jag min drömmaskin istället, en duetto. Men det råder väl ganska bred konsensus på det här forumet att bästa prestanda/pris man kan få är med en Silva med pid. Jag har aldrig haft någon silvia dock så jag kan inte bekräfta påståendet.
 

hne

Well-known member
Hm. Går det inte att hitta junior billigare än 14k? Jag hade för mig jag hittade den för ca 12500 från Danmark när jag maskin sist. Till slut köpte jag min drömmaskin istället, en duetto. Men det råder väl ganska bred konsensus på det här forumet att bästa prestanda/pris man kan få är med en Silva med pid. Jag har aldrig haft någon silvia dock så jag kan inte bekräfta påståendet.

HX-varianten av Vibiemme domobar junior är billigare, ja.
 

Coriander

Well-known member
Jag har en Giotto evo (HX) som jag använder dagligen. Min fru tycker att den är förhållandevis enkel. Hade en Silvia med pid tidigare och hon upplever inte att det är krångligare med Giotton.
Det hon är dålig på är mjölkskumningen, men hon gör inte det så ofta och det är verkligen något som man måste göra regelbundet för att bli bra.

Sen är väl maskinvalet en smaksak/Henrik
 

Davil

Well-known member
Expobar Brewtus 4 för ca 11k inkl. frakt.

Dubbelkokare med PID och oändligt med ånga. "Plug and play".
Singelhål i munstycket gör den lättare för nybörjare att lära sig att skumma (t.o.m. min fru kan).

Jag kan fortfarande inte hitta något bättre till samma pris...
 

hne

Well-known member
11000sek levererat till rätt postort för en brewtus lät sannerligen lockande även om den inte har rotationspump. Har inte hittat priser under 15000 för den.
 

Davil

Well-known member
11000sek levererat till rätt postort för en brewtus lät sannerligen lockande även om den inte har rotationspump. Har inte hittat priser under 15000 för den.

http://www.koffiewarenhuis.nl/product/9/15/876/Espressomachines/Expobar/Expobar_Brewtus_IV/

Jag köpte min därifrån i höstas.
Mycket hjälpsam och trevligt bemötande och frakt via ups fram till min dörr.

Jag kan inte med ord beskriva hur otroligt nöjd jag är med min kära Brewtus.
Inom kort kopplar jag in den direkt på vattenledningen / avloppet, då blir det ännu roligare :)

Visst, vibrationspump låter, men inte mer än kvarnen eller mjölkskummarn...

Köper man versionen med rotationspump så finns inte inbyggt vattenkärl.
 

hne

Well-known member
Short-list på maskiner sorterade i stigande lägsta-pris jag hittat:
Expobar Brewtus IV
Vibiemme Domobar Jr DBL
Quick Mill QM67
Rocket R58
 

frax

Active member
Personligen, rotationspump tar mer plats och fast vattenanslutning klarar jag mig (nog) utan.
Sååå ful var den väl inte? ;) Fast det var bättre förr...
 

bauta

Well-known member
Brewtus är den mest prisvärda dubbelkokare. Tillsammans m min Vario Home en en kanonsetup. Visst kunde den vara vackrare men det är ju insidan som räknas:)
 

hne

Well-known member
Det blev en R58. Med en avskrivningstid på 20 år (eller motsvarande värdeminskning vid vidareförsäljning) blir det faktiskt inte såååå dyrt per kopp om man som jag gör uppåt 1500 koppar per år.
 

hne

Well-known member
Kaffecompagniet. En lokal, stabil och kunnig handlare är mycket värt om något skulle hända och Englund är bra att ha att göra med.

Förresten fick jag en mycket god, om än något badskummig latte serveras vid bordet till frukosten idag. Planen har gått i lås!
 

hne

Well-known member
Fort framåt, den här var "misslyckad":
y8y9enet.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp