Inget tryck i Gaggia classic.

pjm

New member
Hejsan. Jag har Gaggia classic som jag haft i ungefär 1.5 år. För ungefär en månad sen slutade det komma igenom något vatten till espressodelen (mjölkskummaren funkar fortfarande). Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte hade läst på något om hur man sköter/rengör en espressomaskin förens nu. Jag misstänker att det är här någonstans felet ligger och har tittat lite på engelska forum där dom snackar om backflush och descaling men jag fattar helt ärligt inte alltid va dom menar. Tror ni att det räcker att rengöra maskinen och hur gör jag och vad behöver jag för det i så fall? Eller tror ni problemet ligger någon annan stans och i så fall var?
 

rannagarden

Well-known member
Den är antagligen duktigt igenkäckad med klägg. Kolla youtube på hur man rengör en Classic. Köp rengöringsprylarna, skruva loss spridarfilter och filterhållare. Rengör och avkalka.

/M
 

pjm

New member
Den är antagligen duktigt igenkäckad med klägg. Kolla youtube på hur man rengör en Classic. Köp rengöringsprylarna, skruva loss spridarfilter och filterhållare. Rengör och avkalka.

/M

Har du nått tips vilka produkter man bör använda och en bra butik att beställa från? Vet att dom pratar om något som heter "cafiza" i dom flesta videos men har inte hittat någon affär i sverige som har det och vad bör man använda för descaling? Jag antar att filterhållare och spridarfilter är 15 och 17 i fig 1 från manualen (http://www.gallacoffee.co.uk/pdf/gaggia-classic-manual.pdf)? Vet du om de finns nån video där dom rengör och visar hur man gör? har letat och hittar inget. Annars får jag väll öppna den och improvisera, borde nog gå bra även fast bilden inte riktigt visar var den sitter.
 

MangeH

Well-known member
Du har två slangar ner i din vattentank. Den ena suger den vatten ur, den andra returnerar den vatten med.
Ta ur tanken, stoppa den soom den suger ur i ett glas med vatten och den för returvatten i ett tomt glas.
Slå igång och kolla... Kommer det vatten i det tomma glaset? (ur returslangen)
Om inte så har nog ovp hängt sig..... Kommer det vatten tillbaka genom returslangen är det nog stopp senare i systemet.

Isf lossa på skruven till spridarfilret och sen spridarfilterhållaren under (2gr insex skruvar). Försök få loss det utan allt för mycket våld och gör rent det med Clean express...
Kommer det vatten ur när du kör utan spridarfilterhållare? Om inte så testa att blåsa på med avkalkning och låta det stå för att lösa upp...

Rengörningsmedel (clena expresss för brygghuvud och för att bakspola med) samt avkalkningsmedel hittar du tex här:
http://www.kaffecompagniet.se/
 

rannagarden

Well-known member
Har du nått tips vilka produkter man bör använda och en bra butik att beställa från? Vet att dom pratar om något som heter "cafiza" i dom flesta videos men har inte hittat någon affär i sverige som har det och vad bör man använda för descaling? Jag antar att filterhållare och spridarfilter är 15 och 17 i fig 1 från manualen (http://www.gallacoffee.co.uk/pdf/gag...c-manual.pdf)? Vet du om de finns nån video där dom rengör och visar hur man gör? har letat och hittar inget. Annars får jag väll öppna den och improvisera, borde nog gå bra även fast bilden inte riktigt visar var den sitter.

17 och 16 är spridarfilter och hållare. Som MangeH skriver kan du testa med returslangen. Men jag gissar att det är spridarfiltret som blivit tätt. Där samlas (om man inte håller efter det) ganska mycket kaffesump, oljor och kalk. Därför bör man regelbundet "backflusha" som maskin. Till det behöver du ett blindfilter. Tex från det ställe MangeH föreslår. I samma affär hittar du även rengöringsmedel för detta. Det finns videor på youtube för hur man flushar. Samma medel som till flushen används med fördel för att rengöra/bada filter och hållare och korgar och portafilter i för extern rengörning. Med någon månads mellanrum eller så. För att avkalka kokaren i classicen behöver du göra en syralösning. Fyll vattenbehållaren och pumpa den genom kokaren och röret för mjölkskummning. När kokaren är fylld med lösningen kan du stänga av och avvakta några timmar så lösningen för verka. Pumpa sedan ur lösningen och kör rent vatten genom kokaren tills inget smuts kommer ut längre. Gör det i omgångar så pumpen får vila emellanåt. Det kan ta en stund. Kokaren är i alu så citronsyra är ingen bra idé då det skall käka aluminium när det blir varmt. Jag har använt vinsyra med framgång. Ättiksprit funkar också men ger kul bismak. :p Ett par teskedar vinsyra i en halv vattenbehållare är en ok lösning som brukar klara biffen.

Philips skruvmejsel med kort handtag och en knippa insexnycklar fixar nog jobbet med demontering. Som MangeH är inne på kan filterhållaren sitta rätt jäkla hårt om du inte haft isär det på så lång tid. Lycka till! :)

/M
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp