Hjälp mig få en söt espresso på J&N Aricha!

Faltpihl

Member
Hej!

Har haft min silvia (med PID) och rocky (moddad steglös) i några veckor nu, och det godaste jag någonsin druckit var en espresso på Aricha för några veckor sedan. Jag skrev dock inte ner hur jag gjorde, och det var bara en espresso på hela påsen som blev så magisk.

Nu har jag köpt 5 påsar :lol: för att försöka nå denna underbara shot igen, men efter första påsen har varje skott blivit mer eller mindre kasst.

Hittils har jag kört 15, 16, 17, 18, 19 gram, fått ut 12g-25g espresso ungefär.
Har ett nakenfilter och i de flesta fall får jag inte en visuellt perfekt rinning, ofta ser den hyfsad ut dock. Testar att köra med både WDT och bara mala ner i filtret direkt, och tycker inte att det gör någon märkbar skillnad.


Någon som fått till denna desert-dröm som Arichan utlovar i espresso? Några tips på vart jag kan börja för att försöka få mer sötma?
 

Faltpihl

Member
Uppdatering:

Börjar närma mig min en gång magiska kopp, efter 10 shots idag får jag avvakta till imorgon.

Följande gjordes idag: Drog ner övertrycksventilen på silvian ett varv, verkar ha blivit bättre snarare än sämre.
Moddade shower screen genom att byta till en nedsänkt skruv.

Jag lyckas inte få Arichan att smaka något intressant med "vanliga" extraktionsgrader, såsom 14g bönor 20g kaffe osv.

Tror också att det blondar väldigt fort, vilket kanske har att göra med att bönorna är en månad gamla nu?


Det jag fått bäst resultat på hittils är följande två försök:

17g bönor, 100 grader på PIDen, 30 sec, 10g kaffe.

17 g bönor, 102 grader på PID, 26 sec, 12g kaffe.


Med denna grad så går det sakta, får en mörk färg länge, det ser väldigt tjockt och sirapigt ut, samt väldigt jämt. Jag stänger av när det börjar bildas hål i botten och det inte är något "mörkt" kvar från den tidigare tiger-stripingen.


Ska kanske försöka gå ner i dos och malgrad imorgon då jag upplever att denna dos kan vara lite för hög för silvian. Dock vet jag inte om det är något problem ifall man får en jämn och fin rinning, även ifall det skulle vara väldigt tight...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Härligt att höra att resultaten börjar närma sig! Att det blondar snabbt har inget med färskheten (i ditt fall) att göra. Problemet här är snarare att det handlar om ett kaffe som är rostat för att bryggas snarare än extraheras; det är, egentligen, för ljust rostat för det.

Sedan har du detta med att Arichan är en singel och dessa är svårare att få till som espresso. Mer eller mindre oavsett rostningsgrad; de kräver till exempel en lägre temperatur, bland annat.

Jag körde min aricha uteslutande i Clever Dripen, men jag provade även ett skott. Körde då 20 gram (uppvägt; jag har ingen koll på tid och mängd då jag ockulärt avgör när kaffet är färdigt) och fick god och söt okej smak, men ingen jordgubbscheescake; som brygg blev den sjukt fin!

En, något marginell, sak är också - och jag vet inte om du tänkt på detta - att även ett grönt äpple är sött. Dock inte socker-/sirapssött. Hade problem med att hitta sötman tills jag förstod detta. Nu har jag lättare för att förstå söta kaffen! :coffee:

//Stefan (som först inte förstod detta med yirgacheffe; nu är detta en favvo)
 

Faltpihl

Member
Tack för hjälpen Stefan!
Jag har tidigare gjort av med 2-3 påsar Aricha i Aeropressen med noll smak. Jag ska försöka att i alla bryggmetoder undvika kaffen som rostats mer än en vecka sedan framöver, för att vara säker på att det inte är färskheten som är problemet.

Jag har svårt att känna dova toner utan behöver bombas med smaker för att känna något. Detta är främsta anledningen till att jag övergett aeropressen för espresson.
De tre godaste kaffen jag druckit har varit espresso på singlar - kenya washed, etiopien natural och arichan.

Kände du jordgubbscheesecake i bryggen?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tack för hjälpen Stefan!
Jag har tidigare gjort av med 2-3 påsar Aricha i Aeropressen med noll smak. Jag ska försöka att i alla bryggmetoder undvika kaffen som rostats mer än en vecka sedan framöver, för att vara säker på att det inte är färskheten som är problemet.

Det tycker jag låter onödigt. Ett kaffe rostat för en vecka sedan kan ha en stund kvar innan det är som bäst; snarare kan det vara så att ett så färskrostat kaffe har mindre smaker. Just med Arichan: du har inte malt den för fint eller grovt för att leverera i aeropressen? Får själv ganska klena resultat med för lång eller för kort extraktionstid. I och för sig har jag ingen aeropress, men kört i Clevern, blir det gärna så.

Kände du jordgubbscheesecake i bryggen?

Det enkla svaret är nej. Jordgubbscheesecake fanns det massor av i den Aricha som Remheden tävlade med i WBC för en massa år sedan. Senare skördar/rostningar har inte haft de nivåerna av just det. Däremot finns det klara toner av jordgubb i "dagens" aricha. Särskilt - i mitt fall - från Sandby Kafferosteris Aricha.

//Stefan (som verkligen kan sakna Remhedens Aricha, men som njuter ändå till fullo av dagens variant)
 

Faltpihl

Member
Testade massor av olika metoder i aerppressen. Det bästa resultatet jag fick (med de flesta bönor) var genom att mala så fint min wilfa klarar, köra runt 14g kaffe och 1/2-1/3 av aeropressen med vatten. rör runt jättefort och pressar direkt. första koppen smakade jordgubb, resten inget. haft detta problem en hel del tidigare, första koppen i påsen blir bra, resten dåliga.
misstänkt att färskheten varit en orsak.

kanske provar aeropressen igen, om jag tröttnar på arichan som espresso.
 
Topp