Stockholm Var finner jag bra espresso i närheten av vasagatan?

tnordl

Well-known member
Jag och en kollega skall till Stockholm nu till veckan. Bortskämd espresso drickare (rostar själv sedan många år) önskar jag gå till ett riktigt bra ställe. Vill gärna visa min norske kollegia vad den kungliga huvudstaden har att erbjuda.

Har ni några förslag (gångavstånd från vasa gatan)?

Tack på förhand,

Tomas :)
 

tnordl

Well-known member
Tack för de snabba svaren, skall testa båda två. Sitter hemma i oslo och rostar just nu, förebereder en sista batch med ett gott (100% bourbon) syrliga bönnor från Guatemala.

Tack,

Tomas
 

MachoDemon

Active member
Cafe UGO Scheelegatan - fabrique har bra espresso nuförtiden - elias drottningatsbacken
PUB nedre botten mot Hötorget
John Chris drottninggatan
 

hne

Well-known member
Har inte provat UGO men varken caféet i PUB-huset eller John Chris har de gånger jag varit där haft kaffe på den nivå jag antar att tnordl efterfrågar.
 

peather

Active member
Kafé Esaias på Drottninggatan, nära Tegnérlunden. Grym egen espressoblandning och sanslöst bra brygg!
 

tnordl

Well-known member
Det blev il caffee. Hittade den på väg till Kura och hade ont om tid. Tog en dubbel espresso. Den var bra gjord men bönerna var inte färska. En typiskt italiensk espresso men en hel del robusta. Är väl inte hel nöjd men nästa besök skall jag till Kura och Esaias. Jag tror nog att de kommer ligga mig närmare till hjärtat. Dock var brödet på il Caffè väldigt gott. :)
 
Senast ändrad:

robbowan

Well-known member
Il Caffè är schysst för en italiensk kopp, men gillar personligen Esaias bättre. Deras Ruben Sandwich är dessutom grym.

Mean Coffee blev nominerade till bästa kaffe av White Guide (eller om det var Gulddraken) men jag fattar det inte. Har aldrig fått en klockren java - oavsett typ - därifrån.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp