Nya Wilfa WSCG-2 ska klara espresso...

Stefan Böna

Mr Microtext
Beställde precis en. Behöver ersätta min gamla Hugin ändå och hittade ett bra erbjudande. Men är den ens i närheten av Coffean, så är det en riktigt bra kvarn (kör mest pour-over i nuvarande)!

//Stefan (som varit på vippen flera gånger att köpa en CGR-1; nu blev det en nyare variant)
 

TTobbe

Well-known member
Stefan hur mycket kaffe gissar du att du har malt med din coffe och vad är det som gör att du köper en ny. Jag har en Coffe från sommaren 09 som jag uppskattar att jag malt ca 45 kg kaffe och jag får en massa finne som sätter igen filtret när jag brygger och det är surt. Tog fram min M-203 till brygg och det blev bättre men en är inte bra till brygg.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag skulle tippa på att det rör sig om de mängderna du har kört i din. Tror att jag haft min något längre än du dock. Att jag nu köper en ny är för att jag vill kolla om det blir någon skillnad (jag tycker att Coffean börjar bete sig lite inkonsekvent). Och för att jag kan. Och för att det var ett juste erbjudande (kvarn, kaffe och - hör och häpna - en påsklämma för 699:)... :coffee:

Ger mig inte på att mala till brygg med K3an...

//Stefan (som ibland får infall och gör saker som kanske inte alltid är rätt och riktiga)
 

Magol

Well-known member
Har precis köpt denna. Men maler inte längre för espresso. Sålde Gaggian. Var framförallt ute efter en kvarn som ska klara FP och Aeropress bra. Det gör denna. Jämförde med Krups GVX2, men den klarade inte alls att mala lika grovt. Nya Wilfan är snabb och maler med ett ganska dovt ljud som inte är så störande.
 

TTobbe

Well-known member
Tack Stefan!
Min Coffe beter sig lika som din så man kan säga att Coffean / Wilfan börjar att tappa skärpan när ca 40-45 kg kaffe har malts med den.
 

Barbastark

Active member
Tycker inte den klarar att mala tillräckligt fint för min Gaggia Classic i alla fall. Får en extraktionstid på max 10 sek, om ens det, oavsett hur hårt jag tampar.

Men för allt annat än maskinespresso så känns det som en jäkligt bra kvarn. Maler jämt och bra. 5 års garanti pån också.
 
Senast ändrad:

TheJaff

Well-known member
Ni som har den nya, har dom förbättrat timerfunktionen så att det inte är disktreta 5-sekunderssteg utan (mer) steglöst?
 
Jag har den och så bra den må vara, den klarar inte av tillräckligt fin malning för min Silvia. Jag kan direkt jämföra med böner som maldes i butiken vs det som jag får ut ur maskinen. Bra pris, funkar bra för kaffe och "enkla" espresso maskiner.
 

Xenon

Well-known member
Gjorde ett snabbtest på WSCG-2 och den verkar ha samma problem som 1:an. Ställde jag den på 5 så gick den i fem sekunder, på 10 så gick den i tio sekunder och ställde jag den mitt emellan 5 och 10 så gav den endast 5 sekunder. Sedan märkte jag att jag väckt ett av barnen så analysen blev inte särskilt empirisk...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp