Låter fler första dropparna espresso rinna ner i droppbrickan?

jensklas

Active member
Har kämpat med J&N Bella ett tag. (Silvia+Rocky) har enligt mig blivit odrickbart 9 av 10 ggr. Sen läste jag att "det är tillåtet att låta de första dropparna rinna ner i droppbrickan". Testar det tänkte jag. Efter det har alla mina bella-shots blivit riktigt goda eller helt ok.

Har flera liknande upplevelser? Är det vanligt? Känns lite "amatörmässigt", men det är ju just det jag är.. En espressoamatör.
 

_Dave_

Active member
Det är ju sötman som är i de första dropparna sen är det själva kroppen och tills sist är det beskan som kommer. Så med detta kan man exprementera väldigt mycket. Var ett tag sedan jag höll på att testa med det här men jag har använt mig av det. Några andra?
 

_Dave_

Active member
Du har säkert rätt, jag var bara så säker igår när jag skrev det, men det låter ju mer logiskt med ditt alternativ. Har letat ett tag nu, men hittar inte var jag har läst det. Har säkert blandat ihop det. Återkommer!
 

Freddy

Active member
Detta var intressant. Tycker mina shots på sista tiden har smakat väldigt beskt/surt när jag kommer till botten på koppen.
Att "hoppa över" de första dropparna är kanske lösningen, men finns det andra sätt att få de första dropparna till att smaka bra? :)
 

kafferookie

Well-known member
Tycker inte Bella är god alls. Funkar skapligt till latte men j&n har bättre bönor för både espresso och latte. Men den är väll ingen klassik espresso heller, har för mig att den är enbart arabica va. Beställde hem den nyligen och monsun för att hitta ett billigare alternativ som brukskaffe. Monsun är ganska bra till latte. Men de dyrare sorten är bättre, gillar FTO. Mattias blandning från sandby har också varit en favorit
 

svartvest

Well-known member
Jag har när det gäller Aeropress offrat de första dropparna vilket gör en stor skillnad man får bort de bittra fräna första dropparna. Jag har inte gjort det på espresso men har flera gånger provat kaffet under bryggning med en tesked och känna hur bryggningen förändras under bryggtiden.
 
Topp