KinaSkit

MachoDemon

Active member
Kineserna håller ju säg framme när det gäller tillverkning o prispress.

I vilken omfattning har de tagit sig in på EspressoMarknaden
Tänker framförallt på espressomaskiner o -kvarnar för caféer o restauranger.

Några Brands att vara försiktig/kritisk mot eller har kända Brands KinaSkit som
insatsvaror?
 

svartvest

Well-known member
Tja vad skall man säga, skit produceras av många... Isomac, är väl ett märke som har endel att önska men det sägs att de har höjt kvaliteten...Svårigheten med många produkter från öst är att vi inte har testat dem. CE märkning har saknats och svårigheter att få fram reservdelar (gene roast). Jag ser framemot world coffee event 2015 i Göteborg, då jag hoppas att många utställare kommer och man kanske kan få se något som vi inte ser här i Europa...
 

MachoDemon

Active member
Kineserna är ju dessutom Te-drickare i grunden så kaffe är ju ingen stooor grej
utan mer något att profitera på.

Vem skulle förresten köpa Kina- eller Japan-rakapparat - dom har ju knappt någon
skäggväxt o inget hår på bröstet
 

later

Well-known member
De flesta rakapparater tillverkas Kina,men vad har detta med kaffe att föra? Förklara
Tänk först skriv sedan
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Kineserna är ju dessutom Te-drickare i grunden så kaffe är ju ingen stooor grej
utan mer något att profitera på.

Vem skulle förresten köpa Kina- eller Japan-rakapparat - dom har ju knappt någon
skäggväxt o inget hår på bröstet

Så är det ju i de flesta länder där kaffe odlas, det är väl egentligen bara Etiopien som har en egen tradition av att dricka kaffe. I en hel del länder är det dessutom nånting man började odla därför att man tvingades av kolonialmakten.
Som svartvest är inne på så fanns det rätt mycket skit även innan kineserna började tillverka saker så varje produkt bör värderas på sina egna meriter och inte utifrån nån generell mall.
 

stefanbo

Well-known member
Kineserna är ju dessutom Te-drickare i grunden så kaffe är ju ingen stooor grej
utan mer något att profitera på.

Vem skulle förresten köpa Kina- eller Japan-rakapparat - dom har ju knappt någon
skäggväxt o inget hår på bröstet

Jag tycker att du kan vara mindre svepande i ditt språk. Dina resonemang bygger i mina ögon på fördomar om andra länder som inte hör hemma här. Om du vill diskutera kvalitet på maskiner på ett seriöst sätt är du välkommen att göra det men utgå då från relevanta faktorer och håll en god ton!
 
Topp