Elit PL41 (två varianter) vs. Silvia

frejo

New member
Lelit PL41 (två varianter) vs. Silvia

Hej,

Tiden har kommit att posta sitt första inlägg. Jag är i färd med att välja "instegsmaskin" och har ett tag fiskat information från detta samt ett par internationella forum men behöver lufta hur jag tänker lite och få feedback.

Kvarnen
Konsensus var man än läser är att inte snåla in på kvarnen, så valet har fallit på: en Vario. Jag kan tänka mig alternativ om ni har några, men INTE dyrare än den som är länkad till.

Espressomaskinen
Det kommer bli en SBDU (uppgraderingsdjävulen är stark i mig, men inte så stark så att en DB eller en HX blir aktuell i denna veva). Silvian är givetvis ett alternativ, men jag har också kikat lite på ett par Lelitmaskiner från coffee24.de. Gaggia Classic har jag för närvarande uteslutit. Jag själv kommer göra mest espresso, sambon är mer latte/cappuccino - den behöver alltså kunna göra två "möjlkdrinkar" (jag inser att fler på rad inte är aktuellt med en SBDU).

Just nu är det följande alternativ som är aktuella, med +/- så som jag uppfattat dem:

Rancilio Silvia
+ Väletablerad med stor användarbas (i.e. mer lättgooglad)
+ Bra ångkapacitet
- "Dyr" (och möjligen något överskattad?)

Lelit PL41EM
+ Billig, med ungefär samma kapacitet som Silvian. Alltså mycket för pengarna.
- 57mm PF
- Säljs inte i Sverige (?)

Lelit PL41Plus
+ Uppväger en del av de "brister" som PL41EM har, och placerar den i stort sett jämte Silvian spec-mässigt, inklusive 58mm PF.
- Säljs inte i Sverige (?)
- Hamnar i samma prisläge som Silvian

Ett par frågor:
  1. Hur skulle ni resonera mellan de jag listat ovan och varför?
  2. Vilka fler alternativ har jag i instegskategorin, SBDU, annat än dem jag listat och nämnt ovan? (Det finns ett par PID'ade varianter av Leliten som jag redan uteslutit)
  3. Vad har coffee24.de för rykte och vilka andra Europeiska handlare finns det som kan vara värda att kika på? Folk här som köpt från Europa? Som gjort det och haft erfarenhet av krånglande uttrusning?

Tack på förhand,
Fredrik
 
Senast ändrad:
Topp